Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aleleo
Jag har en 170 hk V70 -06 där färddatorn varnar för: park. assist serv. erfodras. Backvarnaren funkar inte då.
Det har uppkommit nu under den extrema kylan som har varit.
Provat att ställa den i varmgarage och då funkade det igen, men väl ute i kylan så återkom felet.

Tips?
av baljbalj
Snö eller frost på någon sensor? En av mina lossnade när det var kallt, antingen dåligt limmad eller intryckt av någon sorts snöborttagning.

Sensorn för mig såg ut som om den satt typ 1mm djupare och detekterade kanten på kofångaren.
av Tompak
Har samma problem på vår Xc90 när det blir lite snö/frost. Min BMW X1 klarar däremot snö/frost mycket bättre, vet inte om det är bättre sensorer på den...
av svda
Tyvärr är det nog inte så enkelt. Frost på min bil min V70 -05 kan få systemet att balla ur och tjuta kontinuerligt, men aldrig ge några felkoder. Rimligt med tanke på att hindret i form av frost/snö befinner sig på själva givare och detta bör inte ge felkod.

Det är vanligt att sensorerna ger upp. Har bytt två på min bil. Såg att någon slängt ut det undermåliga Volvosystemet och satte dit Biltema istället. Systemet kommer antagligen att funka igen, men felet kommer med stor säkerhet tillbaks.

Högtryckstvätta aldrig dessa givare.

Dyrt på Volvo, men ganska enkelt att och relativt billigt att fixa själv.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=60441
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]