sm5ugh skrev:Barkbiten skrev:Kan det vara glapp i kardanaxeln?
Har lurat på om det kan vara felet på min bil... det klonkar liksom till lite efter att man släppt gasen en stund och sedan gasar på igen. Ungefär som att något snurrar och sen hugger tag..alltså nästan som om det vore något glapp eller något.
Jag har samma på min och det är med stor sanolikhet svänghjulet som delat på sig!
Det sitter ett s.k. fullmasse-svänghjul som har en tendens att dela på sig (sjukdom), enligt fler stycken oberoende källor!
Detta fenomen medför ett ganska rejält glapp i drivlinan som märks väldigt tydligt precis vid start och främst vid backning!
Dyrt som rackarn tydligen då bara ett nytt svänghjul kostar runt 10.000 kr! 
Visst är det härligt att ha bil :)
10.000-15.000 kr är ju ungefär vad en medelsvensson får på kontot i månadslön....
Tycker mig dock inte ha märkt av detta vid backning.
Men däremot vet jag att när man parkerar och lägger in "P" så brukar bilen rulla några centimeter fram eller bak tills det klonkar till rejält och tar stopp. Brukar undvika detta genom att hålla bromsen och släppa upp försiktigt tills den rullat klart och hamnat i "låst läge".
Detta har jag märkt på många Volvo automater..även splitter nya...men vissa har det inte alls verkar det som.
Att det klonkar till när man kör märker jag främst som du säger när man ska starta, eller när man kör väldigt sakta och släpper upp och ner gasen flera gånger. Hur mjukt man än trycker ner gasen så blir det ett klonk. Dock endast om man släppt gasen helt och sen trycker ner den igen. Det blir alltså inget klonk om man håller konstantgas och sen ökar.
Så det är alltså något som "aktiveras" när man släpper gasen....och det är inte heller i alla lägen men blir mer och mer med tiden.