Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om jag vore du:
Scanna samtliga handlingar typ köpekontrakt, verkstadsfakturor, och ev. mailkontakter ja helt enkelt ALLT
som rör din bil vad gäller service och reparationer i ärendet.....sedan bums till ARN med rubbet.
Jag skulle inte ens försöka att kommunicera med handlaren då det endast tar massor av energi att konfrontera "dumhet".
Planka i huvudet är dessvärre det enda som troligen hjälper. Dessutom visar du dom att du är skrivkunnig och har stöd av Konsumentköplagen.
Freddie som önskar dig lycka till.
Nja, ARN kräver nog att man givit bilfirman en chans att åtgärda bilen först. Vägrar bilfirman, då är det bara att gå vidare.
KKR skrev:Nja, ARN kräver nog att man givit bilfirman en chans att åtgärda bilen först. Vägrar bilfirman, då är det bara att gå vidare.
""gnisslar lite och att det bara är att feta in dom en gnutta så blir det tyst och om jag
ville något annat skulle jag ringa Solid och inte besvära firman. ""

Han har väl fått besked ??
wissel skrev:
KKR skrev:Nja, ARN kräver nog att man givit bilfirman en chans att åtgärda bilen först. Vägrar bilfirman, då är det bara att gå vidare.
""gnisslar lite och att det bara är att feta in dom en gnutta så blir det tyst och om jag
ville något annat skulle jag ringa Solid och inte besvära firman. ""

Han har väl fått besked ??
Jo, men han lät en annan firma åtgärda felet.
Många glömmer att Konsumentköplagen gäller även för bilköp. Googla gärna på Konusmentköplagen så kommer många tips. Länk till själva lagen https://lagen.nu/1990:932

Jag citerar hur Konusmentverket tolkar paragraf 17:
"Om en bil visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, årsmodell och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den också felaktig. Vid försäljning av begagnade bilar brukar säljaren ofta skriva att "Bilen säljs i befintligt skick". Sådana klausuler innebär alltså inte att säljaren fritas ifrån allt ansvar beträffande skicket." Slut citat

Nu är det så att säljaren skall alltid få en chans att rätta till felet. Du kan inte laga och sedan klaga. Säljaren kan aldrig friskriva sig från ett ansvar lägre än det de skyldigheter han har enligt Konsumetköplagen, däremot kan han förbättra skyddet för konsumenten ytterligare. En massa finstilt gäller ej i domstol.

ARN är en nämnd, de kan tycka att du har rätt, men de har inga lagliga möjligheter att hjälpa dig. Småhandlaren bryr sig ej. Med Konsumentlagen som är en lag, kan du stämma säljaren i domstol. När det gäller mindre belopp mindre än basbeloppet kommer ej advokater att kopplas in, därmed tar du inga större risker med tanke på rättegångskostnader. Hamnar ni i problem, skriv ut lagtexten och gå till handlaren, visa att han omfattas av lagen, visa §17. När det gäller bilar är situationen idealisk, få andra produkter har sådana möjlighter att visa vad som är ett normalt pris för en begagnad vara av en viss ålder och körsträcka. Därmed visar du att du är påläst och kan dina rättigheter.Glöm ej att även skriftligen anmärka till säljaren, skickat som rekommenderat brev.
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]