Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte för några veckor sedan en V70 -04 och det visade sig en kall morgon att stolsvärmen på förarstolen inte fungerade. Kollade säkringarna men de var ok. Inga problem, bilfirman fixar det på garantin.

Men då jag frågade bilförsäljaren om det är svårt att byta stolsvärme i en V70 så svarar han att det vet han inte för de har aldrig bytt en förut... Det är en ganska stor bilfirma som säljer mycket Volvo (de köper in inbytesbilarna från Bilia) och de har egen, liten verkstad som verkar hyfsat kompetent men stolsvärme har de ju uppenbarligen inte gett sig på innan.

Vågar jag lämna in bilen hos bilfirman eller ska jag ta smällen och lämna in den hos Bilia och betala själv? Är det mycket som kan gå åt skogen om de klantar sig på bilfirman?
Om bilfirman klantar sig så får de fixa en ny stol.

Det kan även vara glapp anslutningar eller kontrollenheten som är kass. (kontrollenheten sitter under stolen)
Dock vanligt att slingan är avbränd.

Kolla så det inte finns brännmärken på klädseln.

Annars så är det inget jättesvårt jobb, bara pilligt och tar en del tid. (har gjort det själv)

Lossa kablar till stolen, plocka loss stolen och ut med den på arbetsbänken,
Sedan lossa klädseln och värma loss elslingan (värmepistol). Sedan dit med en ny värmeslinga (ser ut som en stor klisterdekal)
På med klädseln igen och sätta tillbaka stolen och koppla in igen.

OBS man ska lossa batterikabeln först annars får man femtielva larm.
Och inget pillande med mätning av kablarna för krockudden i stolen för då blir det inte kul.

Tog mig 4 timmar men är bara glad amatör.

Verkar de ok så låt dem fixa värmen.

mvh Roland
Varför skulle du fixa det själv eller lämna in och betala för om firman gör det på garantin? Är deras problem att lösa och se till att du får tillbaka en fullt fungerande bil.
tja! jag hade samma problem på min s60 förra året.. men sen märkte jag att det blivit ett litet hål i sidan på sätet.. visa sig att det bleve något konstigt så det bränt hål på sätet! fick nytt värmeelement och ny sitt dyna av volvo och allt gick på brandförsäkringen på bilen :D :D 2000 kr!
Jahapp... De redde INTE ut det. De bytte ett relä under stolen och slingan i sitsen men ingen värme. Så nu ska Bilia få göra en koll (på bilfirmans räkning). Nackdelen är att allt drar ut på tiden och det är kallt om rumpan även i Skåne, men fördelen är att stolen känns som ny nu och en ny slinga är ju inte helt fel i vilket fall som!
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]