Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#46370
Har hört rätt många som fått problem efter 1-3 år beroende på körsträcka och oljemängd. Bilen brukar få lite diffusa problem som, ryckig, tappa effekt osv,

Några har bytt luftmätare = dyrt.

Andra har rengjort och tvättat sina givare = pilligt och lätt att ha sönder.
av Perra N
#46394
Man ska ju bara olja in det med en ytterst tunn oljefilm. Använd helst aerosololja, som man kan "dimma" på. Att öka flödet på en originalbil, med sportfilter och sportavgas efter kat kan ge en helt annan vridmomentskurva och lite mer effekt, vilket kan göra bilen trevligare att köra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#46604
Perra N skrev:Man ska ju bara olja in det med en ytterst tunn oljefilm. Använd helst aerosololja, som man kan "dimma" på. Att öka flödet på en originalbil, med sportfilter och sportavgas efter kat kan ge en helt annan vridmomentskurva och lite mer effekt, vilket kan göra bilen trevligare att köra.
De jag känner som fått problem har inte mökat in en supertanker med tjockolja i insuget på sin bil. :lol:

De har använt originaloljan (spray) som rekomenderas och inte överdoserat. Om man promt ska ha ett sportfilter så är det fan bättre att skita i inoljningen. :cry:
av haxpet
#46666
VolvoB20 skrev:
Perra N skrev:Man ska ju bara olja in det med en ytterst tunn oljefilm. Använd helst aerosololja, som man kan "dimma" på. Att öka flödet på en originalbil, med sportfilter och sportavgas efter kat kan ge en helt annan vridmomentskurva och lite mer effekt, vilket kan göra bilen trevligare att köra.
De jag känner som fått problem har inte mökat in en supertanker med tjockolja i insuget på sin bil. :lol:

De har använt originaloljan (spray) som rekomenderas och inte överdoserat. Om man promt ska ha ett sportfilter så är det fan bättre att skita i inoljningen. :cry:
Har dom oljat in det på rätt sida? :wink:

Bara en tanke som slog mej.
av Perra N
#46671
Oljar du inte in det, filtrerar det inte skiten som det ska. Har monterat och tvättat/inoljat 100-tals bilar och har aldrig varit med om några lmm-problem.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#46689
Perra N skrev:Oljar du inte in det, filtrerar det inte skiten som det ska. Har monterat och tvättat/inoljat 100-tals bilar och har aldrig varit med om några lmm-problem.
Visst filter-oljan gör ju att "filtret blir klibbigt" så att små partklar kleggar fast i filtret och inte passerar.

Tyvärr kommer alltid microskopiska delar av oljan att följa med luftströmmen, den oljan fastnar så i LMMen så att även den blir "klibbig". Om den då tex är av trådtyp så kommer eventuella partiklar som trots allt tagit sig igenom filtret att fastna i LMMen och den blir inexakt.
Användarvisningsbild
av Tholin74
#47438
Ville bara tipsa om BSR:s filter som passar originalburken.
Visserligen är min bil uppgraderad med PPC från samma
leverantör men tyckte mig märka en "liten" förändring
vid uppgasning mot att ha originalfilter monterat.

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]

Startmotorn har precis som generatorn ingen sä[…]