Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Problem 1: Härom dagen, när bilen stod på tomgång, så hördes ett surrande ljud från motorrummet. Detta följer med motorvarvet när man gasar.
Idag tror jag mig kunna lokalisera ljudet till ett remhjul på en "grunka" som sitter monterad överst, längst fram av alla rem-drivna delar.
Vad är detta för någon del?

Problem 2: När jag backar ut från min parkering så måste jag ge fullt rattutslag för att inte backa på en trotoar-kant. När jag gör det så känns det som att framvagnen "kuggar över". Detta sker bara när jag svänger och tenderar att vara värre då jag backar än kör framåt, då jag inte kan komma ihåg att jag märkt av
det nämnvärt när jag kört framåt och svängt. Detta sker inte bara vid fullt rattutslag utan från dess man vridit ungefär halvvägs och vidare.
Jag har haft inne bilen för underhåll av inre drivknutar (nytt fett och nya damasker). Dessa är tiptop. Kan det kanske vara någon mutter i länkarmeriet som är lös?
Eller kanske en inre drivknut som rent av kuggar över?

Mottager tacksamt alla tips.

Mvh Daniel
Känner igen sytomen som du beskrivs men på min tidigare bil, en Volvo 960 -96. En arbetskamrat hade samma fenomen. Volvo S60 -01. :???:
Det var både på min och hans bill de stora runda bussningarna till undre bärarmen som höll på att ge upp. Sprickor i gummit. :shock:
Om det är något tips i ditt fal vet jag inte men kanske en vägledning i sökandet. :idea:

Lennart
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
lennart lundberg skrev:Känner igen sytomen som du beskrivs men på min tidigare bil, en Volvo 960 -96. En arbetskamrat hade samma fenomen. Volvo S60 -01. :???:
Det var både på min och hans bill de stora runda bussningarna till undre bärarmen som höll på att ge upp. Sprickor i gummit. :shock:
Om det är något tips i ditt fal vet jag inte men kanske en vägledning i sökandet. :idea:

Lennart
Glömde att skriva; jag har bytt båda länkarmar fram och gjort fyrhjulsinställning.
Kan även säga att den är väldigt spårkänslig med sommardäck (225-45-17) och att den drar åt höger vid acceleration.
Blir nog att lämna in den och få framvagnen ordentligt undersökt. Har ingen aning om vad detta kan vara.
Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr