- sön 04 jun 2006, 06:40
#46080
Var upp till Tornedalen under pingsthelgen och se på fasiken… en gammal kompis hade köpt sig en sprillans ny S60 R med den nya 6-stegade automatlådan.
Blev eld och lågor då han erbjud en testkörning, det var fina förhållanden, drygt 10 grader varmt (kallt?) och bara 500 mil på mätarställningen. Jag trappade gasen i botten och f*n, inte tyckte jag att det var något speciellt bra… blev nästan besviken… :???:
Den drog bra över hela registret, härligt att det händer något när man gör en quickdown då man ligger över 4000 rpm, jmf med min bil som dör vid de varvtalen. Helt fantastisk väghållning och förträfflig bromsförmåga. Tyvärr så kunde jag inte testa vägegenskaperna i avancerat chassiläge, kostigarna här uppe är inte lämpade för en sådan. Var tvungen att koppla in comfortläget, det kändes som att bilen höll på att falla i bitar när man kopplade in det avancerade läget.
Nå väl, körde in mot byn, besviken över prestandan… Trodde att jag blivit akut korkad när jag inte tyckte att det var bra prestanda… Duuhhh, tyckte jag när jag slängde en blick mot automatlådan, vad är det för en knapp… ”S”… inte f*an vet jag svarade han, har inte läst instruktionsboken… vem läser sådant? :???:
Nåå, aktiverade ”S” och se på f*n… växlingarna blev stenhårda och jag tror att den varvade upp till 7000 rpm innan den växlade… Ahhh, äntligen blev jag impad av prestandan och som bonus en ägare som sken som en sol över prestandan som han inte visste om, och säkert aldrig kommer att använda, för det behövs egentligen inte när man har en bil som i defaultläget kör om två långtradare på ett par sekunder…
Ett stort plus för S60 R med nya 6-stegad automat (i S-läget) men ett lika stort minus för vändradien… Typiskt AWD väl?
Blev eld och lågor då han erbjud en testkörning, det var fina förhållanden, drygt 10 grader varmt (kallt?) och bara 500 mil på mätarställningen. Jag trappade gasen i botten och f*n, inte tyckte jag att det var något speciellt bra… blev nästan besviken… :???:
Den drog bra över hela registret, härligt att det händer något när man gör en quickdown då man ligger över 4000 rpm, jmf med min bil som dör vid de varvtalen. Helt fantastisk väghållning och förträfflig bromsförmåga. Tyvärr så kunde jag inte testa vägegenskaperna i avancerat chassiläge, kostigarna här uppe är inte lämpade för en sådan. Var tvungen att koppla in comfortläget, det kändes som att bilen höll på att falla i bitar när man kopplade in det avancerade läget.
Nå väl, körde in mot byn, besviken över prestandan… Trodde att jag blivit akut korkad när jag inte tyckte att det var bra prestanda… Duuhhh, tyckte jag när jag slängde en blick mot automatlådan, vad är det för en knapp… ”S”… inte f*an vet jag svarade han, har inte läst instruktionsboken… vem läser sådant? :???:
Nåå, aktiverade ”S” och se på f*n… växlingarna blev stenhårda och jag tror att den varvade upp till 7000 rpm innan den växlade… Ahhh, äntligen blev jag impad av prestandan och som bonus en ägare som sken som en sol över prestandan som han inte visste om, och säkert aldrig kommer att använda, för det behövs egentligen inte när man har en bil som i defaultläget kör om två långtradare på ett par sekunder…
Ett stort plus för S60 R med nya 6-stegad automat (i S-läget) men ett lika stort minus för vändradien… Typiskt AWD väl?
---
S60 2.5T -03 (MY 2004). Automat, Sportläder, Business Plus.
S60 2.5T -03 (MY 2004). Automat, Sportläder, Business Plus.