Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sgf
Hej som rubriken lyder så TROR jag att det är ett mjukvarufel som är "boven" till problemet. Dock tänkt höra mig för vad ni tror här på forumet. :D

Problem:
Cd-växlaren spottar inte ut skivorna när man trycker på "eject" knappen.
Telefonen går ej att få igång/samt alla knappar som är inkluderade/sammankopplade.

Inget av detta fungerade tills idag när jag lämnade in bilen på Bilia där jag bad om en felsökning.

Till svars stog det på datorn:
1.Mjukvarufel
2.Höger knappsats intryckt för länge.

http://volvoautosinfo.com/wp-content/up ... oard-3.jpg
Där är en länk på en bild hur det ser ut från kupén, det är alltså HELA högersida av panelen som slutat fungera, Dock fungerar sätesvärmare,temperatur. :-)-)

Jag hämtade hem bilen och ingen uppdatering gjordes eller annat ingrepp utan jag hämtade bilen som den var inlämnad.

Nu framåt kvällen testade jag av en slump på att trycka på "on" knappen för telefonen, till min förvåning står det på skärmen "ejects all cd´s. Dvs cd-växlaren börjar spotta ut alla skivorna. :-)-)

Trycker nu även på "on" igen och telefonen startar, fungerar som den skall. Dock så fungerar inte knappen för att läggga på ett samtal och likaså dom "andra" knapparna som t.ex avbryta ett radio-inlägg m.m

Problemet verkar vara att bilen inte "förstår" vilken knapp som skall göra vad, eftersom när jag trycker på "telefon-knappen" så börjar cd-växlaren spotta ut alla skivor.

Skulle en mjukvaruuppdatering lösa detta problem som uppstått eller är det helt bortkastade pengar?
Cd-växlaren är inte trasig,telefonen är inte trasig. Men alla knapparna fungerar inte/eller så är det "fel" knapp som gör en annan "handling" t.ex trycker "on" på telefonen och cd-växlaren spottar ut skivorna.

Jag är kass på att förklara men hoppas ändå att ni förstår vad det är jag förklarat och hoppas på något tips om vad som kan spöka i bilen..

Mvh
Nicklas Löfgren
Användarvisningsbild
av Gixxer rolle
Varför bad du inte verkstaden att ladda i ny mjukvara då felkoden påtalar att det finns ett mjukvarufel? Det är väll förhoppningsvis där felet ligger.
Användarvisningsbild
av sgf
Gixxer rolle skrev:Varför bad du inte verkstaden att ladda i ny mjukvara då felkoden påtalar att det finns ett mjukvarufel? Det är väll förhoppningsvis där felet ligger.
köpte bilen från en bilhandlare för 1mån sedan och dessa skall stå för kostnaderna, dock är dom tveksamma till att "uppdateringen" skall fungera och därmed bortkastade pengar.
Användarvisningsbild
av sgf
mikebike skrev:Mjukvaror brukar inte "gå sönder", särskilt inte efter 6 år....

Jag hade ingen aning om att "mjukvaror" inte äns kan gå sönder. Men kanske det som hänt nu eftersom i felsökningen visar datorn: "mjukvarufel" som indikation.
Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr