Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frasse72
Ny på forumet eftersom jag precis beställt en S60 Bi-fuel.

Är det någon som kan delge sina erfarenheter av det motoralternativet och/eller den progressiva servostyrningen?

Tack på förhand!
Lars
Användarvisningsbild
av åsaboe
Grattis!

Vi har en V70 Bi-Fuel, 2004 års modell. Vi har haft den ett år i juni, hittills bara goda erfarenheter med ett litet minus. Sedan ett tag händer det att den "knycker till", misständer. Inte ofta, det kan gå många mil mellan gångerna. Den skall in på garantiservice nästa vecka, rengöring av spjällhus, eventuellt ny mjukvara i datorsystemet, efter tips från CarMan här på forumet kommer jag att proppsa på nytt filter också.

Bortsett från detta är jag mycket belåten med bilen, njuter av att köra den.
Användarvisningsbild
av 58
Har en Bi-fuel -05 som funkat utan större problem.Har även den progresiva servon som är ett av dom bästa tillvalen jag gjorde,otroligt lättstyrd i stan där jag kör mycket, för att sen öka kärvheten/känslan i högre farter, rekommenderas varmt.
Användarvisningsbild
av Driver64
Har kört 1300 mil med min V70N Bi-Fuel -03:a och den har funkat bra för det mesta, bara lite gegga i spjällhuset som gjorde att den tjuvstannade några gånger men geggan hade inget direkt med gasdriften att göra. Bränslekostnaden har för min del varit 25-30% lägre vid biogasdrift jämfört med bensindrift.

Hur vet man om bilen har progressiv servostyrning?
Användarvisningsbild
av 58
Driver64 skrev:Har kört 1300 mil med min V70N Bi-Fuel -03:a och den har funkat bra för det mesta, bara lite gegga i spjällhuset som gjorde att den tjuvstannade några gånger men geggan hade inget direkt med gasdriften att göra. Bränslekostnaden har för min del varit 25-30% lägre vid biogasdrift jämfört med bensindrift.

Hur vet man om bilen har progressiv servostyrning?
Progressiv servo kom som tillval från årsmodell -05 och det är sån skillnad så det går inte att missa.
av frasse72
Då har jag kört ett par mil med min nya S60 Bi-fuel och kan konstatera att det var ett bra val. Det enda som kräver lite tillvänjning är den progressiva styrningen.

Annars tycker jag att motorn räcker mer än väl för att puttra runt i Stockholm, samt pendla 11 mil per dag på E4 till och från Arlanda.

Så för alla Er som har möjlighet att tanka biogas och ha tjänstebil, slå till på en Bi-fuel.

Mvh Lars
Användarvisningsbild
av pegee
Kör själv en S60 -02. Jag pendlar 6 mil enkel resa varje dag. Bilen har fungerat klockrent sen jag köpte den. Bilen har gått 16000 mil nu och jag är på väg att byta. Det blir definitivt en Bi-fuel igen.

Enda större felet jag haft var att passagerardörren hö-sida fram gick i baklås. Verkstaden fick bryta sig in i dörren. Fick en ny elektronikenhet och hela reparationen gratis. Enligt verkstaden ett unikt fel!
Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]