Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BengtM
Tack Fred för det tipset. Det är/kan bli värdefullt.

Tack också för förklaringen varför kupéfläkten startar ibland på sommaren. Har trott att det varit kylfläkten och det har haft att göra med att motorblockets värmekapacitet gjort att man på sommaren nått nära kokpunkten på kylarvätskan. Men som läraren sa." Man lär så länge man (har e)lever."

Mvh
Bengt M
av Fred
Det lustiga är att det med kondensblåsningen faktiskt är beskrivet i handboken...men vem läser den? :D Personligen lärde jag mig om detta här på forumet! :mrgreen:
Användarvisningsbild
av wissel
Jag har en fråga :
När din Mek felkollade så var det på "riktigt" med Volvos Vida inkopplad ?
Att ställa in spjällmotorerna kan endast göras med Vida eller Vadis !
Evaporatortempgivaren sitter ovanför bromspedalen inne i bilen, snett ovanför Gaspedalen.
Lätt att ta bort, demontera Ljudvallen så ser du den, ca 10 cm. lång med en kontakt på toppen. Bara att dra ur försiktigt, ny
kostar ca 180 kronor.
Om du dammsuger lilla Gallret så peta INTE....i gallret. = Dyrt. :D
Din Motortemperatur, står "visaren" exakt rakt upp ? Liiite till vänster kan räcka för att det skall spöka...
Blir glad om du berättar hur det löste sig, så att vi alla lär......
Freddie
av BengtM
Freddie: Jag vet inte vad Volvos Vida eller Vadis är för något. :?: Men verkstaden är en Auktoriserad Volvo verkstad, Volvo närservice och förhoppningsvis har de de riktiga verktygen. Det är de som bytt termostaten och via datoranslutningen kollat att motortemperaturen kommer upp till 90 grader (nålen rakt upp).

Har svårt att kolla på evaporatorgivaren, eftersom det råder snöoväder här på Österlen och jag har inget ordentligt garage att komma till för närvarande. Men har jag fel i att evaporatorn är samma sak som kondensorn? Och att det har med kylan att göra? (Kondensering av ångan i kyldelen). Tror då att givaren är en enkel termoswitch (fast temperatur, On-Off) som styr när kylkompressorns magnetkoppling skall gå in-ur. Skulle det var fel på denna sensor borde
1/ kylkompressorn aldrig gå in med följd att man inte skulle kunna få någon kyla
2/ kylkompressorn aldrig gå ur med följd att man skulle få för mycket kyla (även på passagerarsidan).
Har du någon annan förklaring tar jag tacksamt emot den.

Jag skall vara försiktig med kupésensorn. Vad jag förstår sitter det en termistor i tunna trådar i luftströmmen bakom gallret. (Jag har jobbat profesionellt med eget elektronikföretag så det skall nog gå bra. Men tack för varningen.)

:roll: Jag är tacksam för alla tips och råd som jag fått, men är själv just nu rådvill vad som är felet i bilen. När jag kör kortare sträckor (under ½tim) verkar systemet fungera. Det är när åktiden är längre som jag får problemen. Tyvärr är tillfällena för längre färder just nu begränsade. Jag tror att jag skall rigga till några temperatursensorer som jag har och tejpa dem så de ligger i lufströmmen från luftmunstyckena och även framför kupésensorn, koppla allt till en liten bärbar dator som jag kan ha i baksätet och sen logga alla temperaturerna. Jag bör då få en bättre uppfattning om vad som händer under körning.

Jag LOVAR, jag skall berätta och även presentera temperaturkurvorna när jag vet bättre.

Mvh
Bengt M
Användarvisningsbild
av wissel
Hej igen.
Volvo Vida är det "program" som tillsammans med övrig utrustning gör att det är möjligt att ändra massor av parametrar i din bil.
Vadis är det gamla tidigare programmet som en del av oss Volvotokar har som en Verkstadshandbok bara.
jag tror mera på att Spjällmotorerna spökar än att Evaporatortempgivaren spökar faktiskt. Om det hade varit sommar så hade det varit troligare då det fryser till och gör att värmen dör...men men...osvuret är bäst.
Så om din Volvo närverkstad inte har VIDA så är det omöjligt för dom att hjälpa dig......??
Sedan skall dom ju kunna hantera grejerna också förstås vilket inte alltid är fallet tyvärr..
sedan finns det naturligtvis massor av andra tänkbara men inte så vanliga spökerier utöver dessa.......
Om du ber om Felkodsavläsning så se till att du får Koderna utskrivna och i handen, innan dyra Felsökningar med tim.deb......
Lider med dig Bengt.
:???:
Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr