Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Brainded skrev:
henka35 skrev:Precis, du borde ha minst gjort 1 service innan denna. Eftersom det är 1 år eller 2000 mil som gäller.
Annars så brukar den kosta mellan 2500 till 3500 kr hos volvo.

/Henrik
Stämmer verkligen detta på 04or?

När servicelampan tändes för mig efter ett år och drygt 1000mil så fick jag höra det här men hittade ingenting om det i servicehäftet (ja jag är halvblind så jag kan mycket väl ha missat det) när jag ringde till volvo(bilia) och frågade varför lampan tänts trots att den bara gått 1000mil så sa han att den gör det efter 1år men om jag ville så kunde jag komma in och få den släckt kostnadsfritt och sen komma in och serva som vanligt vid 2000mil, sen vid 2000mila-servicen nu i mars så sa de ingenting om att den skulle ha gått för länge och stämpeln fick jag som vanligt.

/Anders
det har alltid varit så! skilnaden var att innan vi börja med 1500 mils service så kom alla automatiskt in under ett år.
Användarvisningsbild
av åsaboe
CarMan skrev:
det har alltid varit så! skilnaden var att innan vi börja med 1500 mils service så kom alla automatiskt in under ett år.
Jag tror dig. Men nog är det märkligt att detta inte slagit igenom hos Volvos auktoriserade verkstäder. När jag läst om de riktiga serviceintervallen här, var våran bil ett år och ett halvt gammal, den hade gått ungefär 1700 mil. Jag ringde den auktoriserade volvoverkstaden för att beställa service, men de ansåg att jag skulle invänta 2000 mil. Möjligen kunde jag göra ett oljebyte sade de, men det var onödigt.

Det är ju flera här som fått samma eller liknande svar från andra auktoriserade verkstäder. Inte konstigt att man som kund undrar vad som egentligen gäller.
Användarvisningsbild
av CarMan
åsaboe skrev:
CarMan skrev:
Jag tror dig. Men nog är det märkligt att detta inte slagit igenom hos Volvos auktoriserade verkstäder. När jag läst om de riktiga serviceintervallen här, var våran bil ett år och ett halvt gammal, den hade gått ungefär 1700 mil. Jag ringde den auktoriserade volvoverkstaden för att beställa service, men de ansåg att jag skulle invänta 2000 mil. Möjligen kunde jag göra ett oljebyte sade de, men det var onödigt.

Det är ju flera här som fått samma eller liknande svar från andra auktoriserade verkstäder. Inte konstigt att man som kund undrar vad som egentligen gäller.
Lika förvånad som du.
Användarvisningsbild
av CarMan
henka35 skrev:Detta har diskuterats en hel del tidigare här på forumet.
Det som gäller är att bilen ska servas minst 1 ggr/året eller efter varje 2000:de mil(eller 750 timmar). Detta eftersom det inte bara är miltalen som styr bilens slitage, utan även yttre påverkan. Vilket som medför åldringseffekter på tex. oljor mm.
Därför bör man följa den utsatta serviceplanen för att inte få problem i framtiden med eventuella haverier. Som annars kanske hade täckts av garanti/försäkring.
Ett exempel är alla SAABar som har fått motorproblem. Här har kunden fått kompensation om bilen har servats av SAAB enligt serviceplanen.

/Henrik
Volvo har ju backat lite på grund av påtryckningar & om bilen har gått under hälften at miltalet för servicen. det vill säga under 1500mil, då detta bara gäller bilar med 3000mils intervall. så kan man göra en mellaninspektion. men mitt tips är att utföra en vanlg service i stället, då melaninspektionen inte alls är prisvärd! Det är många viktiga pumkter som inte kollas!

Da det har vært, flere hundre klikk på[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]