Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cme
Har letat förtvivlat efter ett "ryck" som uppkommer när jag belastar drivlinan (kör i väg på driven). En mekaniker på Bilia sa i morse att det skulle kunna vara skruvarna till drivaxlarna som borde dras eller bytas mot XC90-varianten. Dessa hade en helt annan princip med en gummikudde som skall efterspänna skruven (dock är de väldigt mjuka). Jag provade, drog 35 Nm+90grader men rycket finns kvar.
Jag upptäckte dock att ena drivknuten rörde sig väldigt lätt i splinsen som var smorda med kopparpasta. Har hört en del om att man skall/kan låsa splinsen med SVAG Loctite så det verkar var helfel med fett.
Problemet är att ingen verkar kunna diagnostisera felet korrekt. Har bytt alla leder, stötar, lagringar etc och fått bilen tajt och exakt i chassit men nu återstår alltså rycket/glappet. Finns det någon som kan beskriva hur felet brukar yttra sig med splinsen eller som har någon annan förklaring?

Magnus
Användarvisningsbild
av CarMan
"felet" med splinen brukar vara ett svagt knirk, presis när hjulen börjar rulla & specielt om man byter håll (back/fram)
om dina splins nu är infettade, så har du säkert inget knirkljud, men det kanske låter endå.

hur beskriver du dit "ryck" käns det i bilen? hörs det något?
av cme
Det är inget direkt ljud utan ett glapp/knyck/ryck/knäpp som fortplantar sig till ratten. Det känns som om något lägger sig i läge. Det uppträder precis som du säger precis när man lägger på moment och börjar rulla. Om jag bromsar eller lägger i backen och sedan kör framåt så kommer det igen. Inget känns om jag bromsar och lägger på moment med automaten.

Jag har fått tipset av diga tidigare att motionera styrkolonnen men det har inte hjälpt i detta fall. Splinsen för drivaxeln i hjullagernaven går alltså superlätt på ena sidan så det kanske betyder att det är tillräckligt glappt för att kännas?

Magnus
Användarvisningsbild
av CarMan
cme skrev:Det är inget direkt ljud utan ett glapp/knyck/ryck/knäpp som fortplantar sig till ratten. Det känns som om något lägger sig i läge. Det uppträder precis som du säger precis när man lägger på moment och börjar rulla. Om jag bromsar eller lägger i backen och sedan kör framåt så kommer det igen. Inget känns om jag bromsar och lägger på moment med automaten.

Jag har fått tipset av diga tidigare att motionera styrkolonnen men det har inte hjälpt i detta fall. Splinsen för drivaxeln i hjullagernaven går alltså superlätt på ena sidan så det kanske betyder att det är tillräckligt glappt för att kännas?

Magnus
SÅ, bra beskrivning..
det är subframen som rörsig = normalt. i subframen sitter styrväxeln = rattstången rörsig alltså i bilens riktning när du köriväg.
Din bil har splinsad rattstång för att du ska kunna justera ratten i längsled. här rörsig alltså den ena delen, medans den andra delen står still & det är det du känner.
det går att byta fettat i rattkolonen & det kan minska symtomen. men du kan också testa att dra ratten in o ut i sina fulla lägen flera gånger (20-30) För att smeta ut det fett som finns.
"felet" är allstå att rattstången "kärrvar" eller suger fast.
detta är inget fel igentilen, utan konstruktionen är sådan. men man kan ju minska symtomen lite på olika sätt. Tror även det finns andra gummi bustningar för att hålla subframen mer still, men detta lär ju medföra mer vägljud.

testa att köra med halt lös ratt justering, försvinner "felet" då så har jag gissat rätt på din beskrivning.
åter kom med resultat.
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]