- fre 09 jun 2006, 23:14
Har letat förtvivlat efter ett "ryck" som uppkommer när jag belastar drivlinan (kör i väg på driven). En mekaniker på Bilia sa i morse att det skulle kunna vara skruvarna till drivaxlarna som borde dras eller bytas mot XC90-varianten. Dessa hade en helt annan princip med en gummikudde som skall efterspänna skruven (dock är de väldigt mjuka). Jag provade, drog 35 Nm+90grader men rycket finns kvar.
Jag upptäckte dock att ena drivknuten rörde sig väldigt lätt i splinsen som var smorda med kopparpasta. Har hört en del om att man skall/kan låsa splinsen med SVAG Loctite så det verkar var helfel med fett.
Problemet är att ingen verkar kunna diagnostisera felet korrekt. Har bytt alla leder, stötar, lagringar etc och fått bilen tajt och exakt i chassit men nu återstår alltså rycket/glappet. Finns det någon som kan beskriva hur felet brukar yttra sig med splinsen eller som har någon annan förklaring?
Magnus
Jag upptäckte dock att ena drivknuten rörde sig väldigt lätt i splinsen som var smorda med kopparpasta. Har hört en del om att man skall/kan låsa splinsen med SVAG Loctite så det verkar var helfel med fett.
Problemet är att ingen verkar kunna diagnostisera felet korrekt. Har bytt alla leder, stötar, lagringar etc och fått bilen tajt och exakt i chassit men nu återstår alltså rycket/glappet. Finns det någon som kan beskriva hur felet brukar yttra sig med splinsen eller som har någon annan förklaring?
Magnus
V70 2.4T -00, BSR PPC steg 3, 3" downpipe, BSR 2.5", Black Diamond, Sachs Performance
V70 XC -01, BSR PPC steg 1, BSR 2.5", Black Diamond
V70 XC -01, BSR PPC steg 1, BSR 2.5", Black Diamond