Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Breid
Tja.

Idag började något knacka i motorn, det har inte varit så tidigare.
Det låter väldigt högt, ökar i frekvens när jag gasar, ljudet kommer från generatorområdet, tror inte det är från generatorn, men skulle kunna göra det, tror det är vattenpumpen eller oljepumpen som sitter ovanför generatorn, men det sitter även en pump under, vilken som är vilken vet jag inte då jag bara snabbkolla nyss och det är mörkt. frekvensen är ca 4 till 10 knackningar i sekunden eller så.

Tänkte ringa verkstaden imorgon och kolla med dom om man kan köra med bilen, men det finns kanske någon på här som råkat ut för samma problem? eller vet något om det.

MvH Breid
Då vill jag uppdatera tråden.

Åkte till Rejmes i Linköping med bilen.

Det var generatorn som var på g att ge upp, eller ja den var slut, bilen klagade över dåligt med ström på vägen till rejmes.

Byte av generator skulle på rejmes kosta nära 7000:- eller rättare sagt 6880:-
Tyckte det var dyrt, och jag behövde bilen idag och inte imorgon som det skulle blivit på rejmes.
Tog en promenad och funderade på vad jag skulle göra, då jag såg Meca, traskade in där och frågade vad dom tog för en generator, och personalen där rekommenderade en annan bilverkstad 25 meter bort, väl vid den andra bilverkstaden så blev jag erbjuden generatorbyte för 6200:- som jag då accepterade.

Arbetet slutfördes på ca 1 timme blev billigare än rejmes. dom bytte även kupéluftfilter och en glödlampa, slutnotan blev 6000:- jämnt.

Tornby Bilteknik som verkstaden heter har nu fått mig att vilja byta min andra bil till en Volvo, bra verkstäder är värt mycket.

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]