Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dasse
Jag är sugen på att köpa en XC90, vad jag förstår så drar bensinarna mycket soppa, men hur mycket är den Verkliga förbrukningen per mil i stadskörning för en Diesel ?

gärna svar från någon som kör en sådan bil
av uffeason
Har en XC90 D5 som jag är förthust i. Snitt förbrukningen ligger på ca0,85-0,90.
Ren landsvägskörning i normalt landsvägtempo ligger kring 0,75
Stadskörning ligger på dryga litern.
Med stor husvagn på 1800 kg är förbrukningen ca,1,15-1,25 beroenden vind.
Har satt en trimbox från SAM och denna kan rekomenderas. Körningen blir mycket mera harmonisk. Ger ungefär samma effekt som den nya D%an med 185 hk.
av dasse
uffeason skrev:Har en XC90 D5 som jag är förthust i. Snitt förbrukningen ligger på ca0,85-0,90.
Ren landsvägskörning i normalt landsvägtempo ligger kring 0,75
Stadskörning ligger på dryga litern.
Med stor husvagn på 1800 kg är förbrukningen ca,1,15-1,25 beroenden vind.
Har satt en trimbox från SAM och denna kan rekomenderas. Körningen blir mycket mera harmonisk. Ger ungefär samma effekt som den nya D%an med 185 hk.
Det låter som en väldigt låg förbrukning, Jag bor i sundsvall, här är det mycket branta backar i hela stan(ligger mellan två berg) å sånt som får min XC70 bensin at dra en hel del även.

Annars låter siffrorna mycket bra i stadstrafik för en så tung bil som XC90, vad kör du i för hastigheter ungefär på landsväg, är det ganska plan terräng där du bor?
av uffeason
Bor i Halland!!!

Beträffande körstil så är den givetvis avgörande för vilken förbrukning som gäller. Har tidigare alltid kört med blyfot men sedan jag steg upp i skyn med min XC90 så har jag lugnat ned mig väsentligt.
Motorvägsfart med moms, mao 140km/h ger en förbrukning om ca 1 l/mil
Det går säkert att få den att dra 1,2 l/mil också i stadskörning men i och med att man sitter så högt har man god konttroll på trafiken omkring och kan planera därefter.
JA, jag gillar min bil...*S*

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]