Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Ska byta stolsvärme element i förarstolens ryggstöd på en V70N -00
(mätt på det och det är avbrott enligt ohmmetern, sätet ok och extrakollat med passagerarstolen som var ok i båda slingorna)

Behöver lite tipps om hur man gör. Vissa delar tror jag jag har snappat men vore bra med lite tipps från någon som gjort detta förut.
Ni ser var jag är osäker samt kommentera gärna sådant jag missuppfattat.

Alltså jag lossat stolen från golvet genom att bända upp plastskydden över skruvarna.
Plockar loss skruvarna och kopplar isär kabelanslutningarna till stolen (lossat minuskabeln på batteriet före)

Ut med stolen.

Sedan lossa nackstödet via trycka på spärrarna 10 cm ned på baksidan (redan provat och det funkar)

Sedan lossa klädseln i bakkant, runda ringklämmor
(klädsel helskinn)

Sedan?
Förstått att klädseln sitter fast inuti också, men hur och hur lossa?
Sedan?
Ska man dra av hela eller låta övre delen sitta kvar?

Lossa gamla elementet via varmluftspistol och vara rädd om skumgummit.
Sedan montera nya och man ska vara två, noga, noga,

Sedan?
På med klädseln, tipps?
Sätta fast, tipps?

Och sedan in med stolen, sätta fast, prova och slutligen nolla eventuella felkoder.
Sedan fira eller gråta.

Snälla kom med tipps. Inte novis på att meka men ödmjuk för helt nya saker.

mvh Roland
Väcker återigen en gammal tråd till liv, jag har samma problem, har mätt och det är ryggstödet som är boven, såvitt jag förstår så verkar det vara svårare att lossa tyget på ryggstödet. Någon som gjort det?

En annan fundering är: vad händer om man byglar kontakten till ryggstödet? Dvs så man kan få värme i sittdynan, att det inte är varmt i ryggen kan jag leva med... Gissar att det kan bli överbelastning i sittdynans värmeslinga..?

Det gäller en V70 MY04.
Hei,jeg skiftet ryggtrekket på min v70n 2002 i sommer.Du må klippe av krampene som holder trekket på plass.Trekket er festet med kramper rundt braketter inne i seteryggen.Vær nøye med å fjerne alle rester etter krampene så det ikke blir hull i trekket ditt når du monterer igjen.Greit å være 2 personer ,da denn ene strekker å strammer opp trekket mens denn andre fester krampene.
kramper å krampe tang lånte jeg på volvo.Lykke til
Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]