Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JRS
har ett brummande ljud i servon,,framförallt när det är kallt och bilen är kall,, kan man skölja servon likadant som man gör med automatlådan,,nån avtappning så man får ut all gammal olja,,ljudet tycks vara obligatoriskt på alla volvobilar,,hade samma på mina 945-or,,??
Användarvisningsbild
av JRS
nej,,det uppstår inte vid fullt rattutslag, utan när man svänger lite åt sidan,,har som sagt haft detta på alla tidigare 945-or,, tycks vara nån form av "volvosjuka",, blir värre när det är kallt,, tänkte att det kanske hjälper att byta olja, men då måste man ju få bort all gammal olja,,har drygt 20000 mil på mätarn,,,,
av Per L
Det bästa vore väl att du köper säg 2-3 gånger så mycket olja som styrservosystemet innehåller.
Sedan stoppar du ner sugslangen till servostyrningens oljebehållare i burken med din nya olja.
Returslangen till servostyrningens oljebehållare stoppar du ner i en tom behållare
Sedan ber du någon starta bilen som då suger ny olja från burken med ny olja och tömmer ut den gamla oljan i din tomma burk.
Strax innan den nya oljan är slut stänger ni av motorn.

Då borde ditt servosystem innehålla praktiskt taget bara ny olja. Skruva sedan tillbaks slangarna och fyll på servostyrningens oljebehållare.

Var dock försiktig så att oljan som "sprutar ur" returslangen inte sprutar runt i hela garaget. Det gjorde det för mig för att jag försökte mig på att utföra operationen själv och inte hade koll på vad som hände där framme bland burkarna.

Per L
av Per L
[quote="JRS"]ok,,tack för svaret Per,, har du åxå haft oljud när bilen är kall,,,,?[/quote]

Jag äger inte ens en VOLVO (jo, en P1800) så min beskrivning av oljebytet är av mer generell karaktär. Min erfarenhet av sprutande servoolja vid byte kommer från min BMW. På min SAAB gjorde jag annorlunda.

Att jag hänger på detta forum beror på att min 81-åriga morsa har en gammal S60 som jag försöker hålla vid liv med så få problem för henne som möjligt.Detta forum och VADIS (Volvo Aftersales Diagnostics and Information System) i datorn har då varit ovärderliga hjälpmedel (gasspjällsproblem, knäppande framfjädrar, byta olja i automatlådan, fast monterad batteriladdare mm)

Per L
Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]