Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen. Har en V70 -02 ( 19 000 mil )

I samband med byte av bilens batteri, så dog min styrenhet för klimat/ac , helt och hållet :(
Den funkade klockrent minuterna innan batteribytet.

Jag har läst att jag inte är ensam om det problemet, men men, nu så har jag skaffat mig en beg. styrenhet. ( en ny skulle gå på runt 6000kr, monterat och klart, det var jag för snål för ) denna begade variant kostade mig drygt 300kr :)

Dock så verkar det som om den nya enheten inte helt är en exakt densamma modell som den gamla, men jag provade ändå.
Det som nu händer är följande :

1. Enheten startar inte upp förrän efter ca 5sekunder efter motorn startat.
2. Enheten och fläktarna fortsätter att snurra/gå i ca 1 minut efter motor/tändning stängts av.
3. Stolsvärmen och bakrute-värmaren funkar inte !!

( dessa 3 punkter av fel hade INTE min gamla enhet, när den fungerade.

I övrigt så funkar den klockrent, fläkten snurrar och AC funkar oxå, värme kommer.
Kan det vara så att jag inte kan bli av med dessa fel pga modellen skiljer sig från orginalet ?
Kan det kanske hjälpa om jag låter en verkstad uppdatera mjukvaran i bilen ?

Tacksam för svar.

//Patrik
Psyko skrev:För att den ska fungera i din bil måste mjukvara laddas,ingen uppdatering
utan en omladdning av CCM.

Ev hade det räckt med det på din ursprungliga enhet oxå.

Okidoki, det låter ju inte så komplicerat.
Tack för hjälpen, ska boka tid på Måndag , man vill ju att grejerna ska börjar funka ordentligt.
:)
Psyko skrev:
Ev hade det räckt med det på din ursprungliga enhet oxå.
Nja, kom ihåg att vi tog in den lite snabbt till Volvo och de sa att de inte fick kontakt med datan över huvud taget, de sa att det var nått STORT ( dyrt ) fel.
Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]