Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pluttenboy
#45333
_Rick_ skrev:Det är en parameterändring i CEM. Borde ta verkstaden 10-15 min att ändra till flexstd (av, parkeringsljus, halvljus)
:roll: Tack för svaret, 10 - 15 min säger du, hum, ok. Så lät det inte när jag pratade med min verkstad..OJ OJ OJ Vad jobbigt!! Det här kommer att ta tid … Vi vet ju inte ens vilken mjukvara vi ska gräva runt i! :wink: Skämtåsido, antingen ändra i mjukvaran eller? Men det vet jag inte om det går på min modell. Enligt några jag har pratat med så ska man kunna avaktivera halvljuset genom att hålla in dimljus knappen och vrida på eller av tändningen eller nått ditåt?? Någon!? ?:-/
av pluttenboy
#45338
Tony_BRU skrev:Kan du ge ett exempel (självupplevt, eller närastående) när det utdelats böter för detta ? Om du kan ge det, när och var skedde det ? Om du kollar tabellerna så ser du att det inte är förbjudet någonstans, det är tillåtet (valfritt) på de flesta ställen samt obligatoriskt på ett par ställen. Du har rätt när det gäller tunnlar, slår du inte på ljusen i tunneln kan du åka på böter om de ser dig, men du får inte böter om du har ljusen på när du kommer ut. Det frenetiska blinkandet beror i de flesta fall på att medtrafikanterna vill vara bussiga och upplysa dig om att du har lysena på fast du inte behöver, precis som vi i Sverige gör tvärtom.

Vi har iofs glidit ifrån ämnet, vilket var om någon visste om det gick att fixa trådskaparens önskemål om att kunna stänga av halvljuset :D

Kommer inte ihåg om det är Volvo eller en anna bil jag haft, men har för mig att man plockar bort ljusvredet så kan man skruva om lite där bakom. Har aldrig haft anledning att kolla...
(N) :*O/Nu är det så att jag av naturen är en väldigt nyfiken filur, har haft ut ljusvredet, det går in tre små kontakter på baksidan en gjord samt två ström vilka styr sju funktioner. Halvljus parkeringsljus halvljus dimljus fram dimljus bak instrument belysning samt inställning strålkastare i höjdled. Har även plockat isär den, invändigt styrs allt av ett kretskort. Man gör nog klokast i att inte pillra för mycket i bilens elsystem. :twisted: Ska på semester till Kroatien samt Bosnien i hertzegovina ”Mostar” titta på bron. Och ja det är d-t irriterande med blinkningar och tutande. Så därför vill jag kunna släcka halvljuset, och vadå måste jag ha halvljuset på två lägen!?. Vintertid kör jag endast på ordinarie h-ljus och sommar på p-ljus ihop med dimljus. Bussiga?! Där nere, det vete f-n det. I österrike jobbar alla undercover åt trafikpolisen. Visst första gången tyckte även jag att dom var Bussiga, som gjorde mig uppmärksam på att jag kanske körde lite för fort etz. Men tro mig det är inte av vänlighet som dom kör om dig för att sedan bromsa ner till laglig fart! En bekant till mig körde om en Tysk i sin gamla 240a, Utanför Lybeck, Tysken ogillade detta och körde i sin tur om svensken och bromsade ner farten. Min vän som inte kände för att krypa fram som en snigel körde återigen om samma Tysk. Med samma resultat som följd. Och så där höll det på. Svensken i sin 240a svängde tillslut in på en mack för att tanka, med Tysken efter som rasande stormade ut ur bilen skrek åt svensken att här skulle han minsann inte tro att han kunde uppföra sig hur som helst och något om svensk laglöshet!! Nu var det bara så att min vän själv ursprungligen kommer från österrike:. Svarade denne självutnämnde trafikpolis på hans eget tungomål. Varpå Tysken röd i ansiktet körde därifrån. Få se nu har jag helt tappat tråden själv,så kan det gå. :oops:
av Pebben
#45356
Varför inte bara köra med reglaget på parkeringsljus istället för att krångla med att programmera om? Visst du måste vrida om när du går ur bilen men skall du hålla på och vrida i varje tunnel eftersom det finns så många så låter det ändå enklare...
Senast redigerad av 1 Pebben, redigerad totalt 0 gånger.
av zenobia
#45422
pluttenboy skrev:Hej. Jag har en s80-99. Mitt problem är att jag ska köra till Dubrovnik om 4 veckor, och kan ej släcka halvljuset på bilen, d.v.s. Det lyser även på 0 läget, har bokat tid på verkstad så dom får gå igenom mjukvaran!?..Och nej det står ej hur man gör i handboken. Är det någon som har erfarenhet av nämnda problem? :(
Bor du i närheten av Göteborg?
Har för mig att det bara är en ändring i VADIS som fixar detta. Om det är så att det inte behövs någon programvara så kan jag fixa det åt dig.
av Perra N
#45587
Vrid till mittläget så är det ju bara 5W-parkeringslamporna som lyser. Det borde väl dem kunna leva med?
av Moody
#45733
Precis, vrid till mittläget så får du parkeringsbelysning och vill du vara helt mörklagd är det väl bara att plocka ur parkeringslamporna tillfälligt. Måste väl vara den enklaste/billigaste lösningen?
av pluttenboy
#45743
Perra N skrev:Vrid till mittläget så är det ju bara 5W-parkeringslamporna som lyser. Det borde väl dem kunna leva med?
:roll: Ja, den tanken har jag haft, och det var även det dom föreslog på volvo… Jag är inte någon ovan resenär i södra Europa, har även kört ett kort tag på traden, b, l, a då till Balkan. Men det var i och för sej ett tag sedan-01. ”Villa fru och barn kom emellan” så mycket kan ju ha hänt.
av Perra N
#45809
Jag körde för ett par år sedan ca 600 mil i Italien, Österrike, södra Tyskland, Belgien osv. Och Passaten jag hade då, hade lite skumma inställningar på ljusknappen. Läge ett halvljus, två dimljus/p-ljus, tre halvljus/heljus. Och det var ingen som tutade eller blinkade på mig under hela tiden. De vet väl att "dumme schweden" har konstiga bilar? ;)
av pluttenboy
#45953
:shock: Har varit i kontakt med Kroatien och enligt kvinnan jag pratade med så är det tydligen halvljuslag som råder där nere. Som sagt mycket händer när man är borta, öh hemma för länge. :!:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#45978
Wow, i på Balkan måste man ha reservlampor med annars blir det böter.

Blir ju skitdyrt om man måste köpa på sig exenonlampor.

För övrigt tycker jag det är skitdåligt att det inte finns något läge på ljusvredet som är "släckt". Hela upplägget fetsuger ju......

Så här skulle jag vilja ha det

A- Släckt
B- Parkering
C- Aut halvvlus
D- Alltid Tänt (även med tändning av)

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]

Tack så mycket. Är nu monterat och klar[…]