Tony_BRU skrev:Kan du ge ett exempel (självupplevt, eller närastående) när det utdelats böter för detta ? Om du kan ge det, när och var skedde det ? Om du kollar tabellerna så ser du att det inte är förbjudet någonstans, det är tillåtet (valfritt) på de flesta ställen samt obligatoriskt på ett par ställen. Du har rätt när det gäller tunnlar, slår du inte på ljusen i tunneln kan du åka på böter om de ser dig, men du får inte böter om du har ljusen på när du kommer ut. Det frenetiska blinkandet beror i de flesta fall på att medtrafikanterna vill vara bussiga och upplysa dig om att du har lysena på fast du inte behöver, precis som vi i Sverige gör tvärtom.
Vi har iofs glidit ifrån ämnet, vilket var om någon visste om det gick att fixa trådskaparens önskemål om att kunna stänga av halvljuset :D
Kommer inte ihåg om det är Volvo eller en anna bil jag haft, men har för mig att man plockar bort ljusvredet så kan man skruva om lite där bakom. Har aldrig haft anledning att kolla...
(N) :*O/Nu är det så att jag av naturen är en väldigt nyfiken filur, har haft ut ljusvredet, det går in tre små kontakter på baksidan en gjord samt två ström vilka styr sju funktioner. Halvljus parkeringsljus halvljus dimljus fram dimljus bak instrument belysning samt inställning strålkastare i höjdled. Har även plockat isär den, invändigt styrs allt av ett kretskort. Man gör nog klokast i att inte pillra för mycket i bilens elsystem. :twisted: Ska på semester till Kroatien samt Bosnien i hertzegovina ”Mostar” titta på bron. Och ja det är d-t irriterande med blinkningar och tutande. Så därför vill jag kunna släcka halvljuset, och vadå måste jag ha halvljuset på två lägen!?. Vintertid kör jag endast på ordinarie h-ljus och sommar på p-ljus ihop med dimljus. Bussiga?! Där nere, det vete f-n det. I österrike jobbar alla undercover åt trafikpolisen. Visst första gången tyckte även jag att dom var Bussiga, som gjorde mig uppmärksam på att jag kanske körde lite för fort etz. Men tro mig det är inte av vänlighet som dom kör om dig för att sedan bromsa ner till laglig fart! En bekant till mig körde om en Tysk i sin gamla 240a, Utanför Lybeck, Tysken ogillade detta och körde i sin tur om svensken och bromsade ner farten. Min vän som inte kände för att krypa fram som en snigel körde återigen om samma Tysk. Med samma resultat som följd. Och så där höll det på. Svensken i sin 240a svängde tillslut in på en mack för att tanka, med Tysken efter som rasande stormade ut ur bilen skrek åt svensken att här skulle han minsann inte tro att han kunde uppföra sig hur som helst och något om svensk laglöshet!! Nu var det bara så att min vän själv ursprungligen kommer från österrike:. Svarade denne självutnämnde trafikpolis på hans eget tungomål. Varpå Tysken röd i ansiktet körde därifrån. Få se nu har jag helt tappat tråden själv,så kan det gå.