Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Undrar om ett lite lustigt ljud.

Om jag rullar lite tex utför en backe eller bara på slätt underlag och motorbromsar så uppstår ett lustigt ljud. Precis när motorn går under 950 rpm så uppstår ett ljud som påminner om "kväkande grodor".

Ljudet uppstår bara om man har bromsat lite, det räcker med att man har nuddat bromspedalen fjäderlätt och släppt igen så finns ljudet kvar.

Om man kopplar ur så försvinner ljudet även om man släpper kopplingen igen.

Om man gasar det allra mista försvinner ljudet också
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Tja, det är ju en diesel....

Mvh Tomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
farmerswalk skrev:Tja, det är ju en diesel....

Mvh Tomas
Så du menar att det är helt ok och D5an ska låta så här. Jag funderar nämligen på om det är motorn, bromsservot eller drivlinan som åstakommer det märkliga ljudet som inte låter bra.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Det kommer inte från fyrhjulsdriften? Brukar ju iof vara på äldre varianter. Din bil e ju i stort sett ny. Åk in o visa upp den. Du har väl garanti.
Användarvisningsbild
av A80TD
Hur drivs bromsservon på en D5 och är kopplingen hydraulisk? I så fall kanske hydrauliken till koppling och broms har något gemensamt. Ja... jag spånar bara :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ingen aning hur bromsservo drivs, det finns ju inget gasspjäll så det kan ju inte vara undertrycket som på en bensinare.

Visst bilen är sprillans ny då jag nyss hämtade den på Volvo. Men jag ville höra om det verkligen var något fel innan jag kontaktade Volvo och vad ni tror. Kanske låter alla D5or så här???
Användarvisningsbild
av A80TD
Jag har inte hört något liknande från bilen men den är förstås en äldre och framhjulsdriven version. Har du provat på olika växlar så du vet att det är vid 950 varv på motorn?
av matzen10
Har haft en exakt likadan bil de senaste två dagarna, men med automat. Jag har inte haft några "close encounters" med vår fauna. Men det kanske är för att det är just automat?
Det där eviga, höga knattret är dock irriterande..

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Japp det hörs på alla växlar när man kommer under 950 rpm och inte gasar, och man nuddar bromsen lätt.

Så länge man inte nuddat bromsen hörs det inte men det räcker man rör den fjäderlätt så börja "kväkandet"

Kan det vara någon elektrisk bromsservopump???? Det finns ju inget vaccum på en diesel!
Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]

Tack så mycket för snabba svar! Jag ska[…]

Får ju hoppas han inte gjorde🙄

Tjena! Som rubriken lyder så söker jag[…]