Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrPeppa
Hej, jag har en V70 D5 av årsmodell 2004. Jag har problem med dieselvärmaren. Jag har nyligen köpt bilen. När jag försöker starta värmaren på direktstart så startar den till i några sekunder, den låter som om den håller på och skär ihop.

Jag läste lite här på forumet och där var det nån som sa att man skulle ta av batterikabeln i ca 30 min, för att sedan prova att starta den igen. Sagt och gjort så provade jag att starta värmaren efter drygt 30 min. Jaaa den startade, MEN.... Det låter som om den håller på att skära ihop. Låter som nån pump av nåt slag är kass. Det låter väldigt illa.

Jag satt direktstarten på AV efter ca 20 sekunder för jag tyckte det lät så illa. Det gick ca 30 sekunder efter att jag hade slagit av en.

Mina frågor är följande:

* 1: Vad kan det tänkas vara som låter så fruktansvärt illa ??
* 2: Är det nåt man kan renovera själv ??
* 3: Vad kostar det som ev bör bytas/renoveras ??
* 4: Är allt i sin ordning när värmaren går en stund efter att man har slagit av den ??
* 5: Drar värmaren mycket ström ?? Så man inte står där en morgon och det inte är nå ström kvar i batteriet.

Hoppas verkligen nån kan svara på mina frågor. Det skulle vara guld att få igång den innan kylan kryper på allt för mycket.

Tack på förhand

Jimmy
Användarvisningsbild
av CarMan
Låter som du har dåligt lager i fläckten, eller så har bränslespridaren lossnat o slår i nånstans.

Bränslevärmaren startade inte, om du stängde av den efter 20 sek. sen förberedde bara för start genom att blåsa rent förbrängingrumet från bränsleångor. (samma sak gör den när man stänger av)
av MrPeppa
CarMan skrev:Låter som du har dåligt lager i fläckten, eller så har bränslespridaren lossnat o slår i nånstans.

Bränslevärmaren startade inte, om du stängde av den efter 20 sek. sen förberedde bara för start genom att blåsa rent förbrängingrumet från bränsleångor. (samma sak gör den när man stänger av)
Kan tänka mig att lagren är slut. Kan man byta dom eller byter man hela fläkten ? Vart sitter den ?
av Kurtoua
Hej
Jag har bytt många motorer på värmare men efter kontakt med tillverkaren i Trollhättan så skall man byta hela brännarenheten för delarna är synkade.
Brännarenhet bensin nr3730128
Styrenheten stänger av strömmen till värmaren när stänningen blir låg, för att man skall kunna starta bilen, därav så är det bara tre startförsök som värmaren gör.
Mvh Kurtoua
av MrPeppa
Kurtoua skrev:Hej
Jag har bytt många motorer på värmare men efter kontakt med tillverkaren i Trollhättan så skall man byta hela brännarenheten för delarna är synkade.
Brännarenhet bensin nr3730128
Styrenheten stänger av strömmen till värmaren när stänningen blir låg, för att man skall kunna starta bilen, därav så är det bara tre startförsök som värmaren gör.
Mvh Kurtoua
Så jag skulle kunna testa att ställa in tiduret trots att fläktmotorn låter som satan. Skär den ihop så är det väl så då. Bara byta och se glad ut.
Användarvisningsbild
av CarMan
Presis. det som kan gå sönder om du fortsätter andvända värmaren är samma ak som redan är trasig.

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]