Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roma
Hej allihopa!

Som rubriken säger så tycker jag att bilen dricker mkt vatten, det är en S60 T5 -02. Varför gör den det? Jag kör absolut inte hårt med den, den drar ungefär 1 1/2 till 2 dl på en månad, är det rimligt? Vad kan det vara för fel?

MVH//Roma
av Frigge
Har du kollat så den inte läcker någonstans ?
Med lite otur kan det vara topplockspackningen.
Det går att kolla genom att mäta HC-halten i
expansionskärlet.

/Fredrik
av roma
Hur mäter man HC-halten, vad har man för instrument? Är det dyrt att fixa packningen? Kan man typ se om den läcker efter att den har stått ett tag, under den? Var sitter expansionskärlet?

Jag är en riktig newbie, tackar för svar...
Användarvisningsbild
av Brainy
Expansionskärlet är det kärl du fyller på kylarvätskan i.

Är det topplockspackningen så bör det inte droppa vatten under bilen när den är parkerad. Något du kan göra är att ta av locket till expansionskärlet (MOTORN MÅSTE VARA KALL!) och sedan starta bilen, bubblar det i kärlet så är det nästan garanterat topplockspackningen, och ja det brukar vara hög kostnad för att byta denna.

/Anders

Edit: Min 343a började dra vatten helt plötsligt utan att det droppade under, jag fyllde då på med s.k. kylarcement och efter det har den fungerat perfekt trots att det alltså inte var kylaren som börjat läcka. Min gissning är att det var någon packning.
av Perra N
Inget läckage från expansionskärlet?
av roma
Hej Perra!

Om det är det, kan man se det under bilen, ifall det har runnit eller så, eller vid kärlet?
Kollade expansionskärlet om det bubblade när jag startade bilen men det gjorde det icke.

Snälla hjälp vad kan det vara för fel?

MVH//Roma
av Frigge
Det är inte på något sätt säkert att det bubblar i expansionskärlet om toppackningen är dålig,inte heller att det droppar under bilen.
Jag avråder ju STARKT till att använda kylarcement i din bil.
Lämna in den för kontroll så slipper du undra.

/Fredrik

Da det har vært, flere hundre klikk på[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]