Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Är det säkert att MIG-svetsa på avgassystemet? Ett fästarm på själva systemet vid bakaxeln (som hänger i en gummibussning) har gått av och skulle behövas loppas fast på röret igen så den inte ligger och slår på balken som går under systemet och man tror att bakre gummibussningarna till motorbryggan är paj vilket jag först trodde. Vet att det är en dum fråga men vill ju inte riskera att man sabbar elektroniken pga svetsningen. Har inte planerat att byta hela systemet än så då känns det dyrt att byta nåt fungerande bara för att en fästdetalj gått av.
Användarvisningsbild
av ER
Ett alternativ jag funderat på men det brukar vara rostiga skruvar/gängor på detta oavsett hur kort tid man kört fordonet. Kommer heller inte åt skarven mitt under bilen vid katen för att dela på systemet. Får väl gassvetsa ist. då för att inte riskera att paja elektroniken.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har svetsat i många nya bilar utan problem. Så länge du sätter jordklämman i avgasröret och inte i styrenheten är det nog ingen fara.
Men det finns fästen att köpa som man skruvar fast. Det är inte volvo som har dem, men företaget som tillverkar dem åker runt och säljer dem på verkstäder så det är inte omöjligt att det finns på närmaste Volvoverkstad. Det håller bättre med ett elförzinkat fäste än det gör att svetsa fast det gamla.

Det är inget ovanligt problem du har, ganska dåligt att fästena inte är rostfria när resten av systemet är det. På tal om rostfritt, det går rätt dåligt att svetsa med gas i det...
Användarvisningsbild
av ER
Är det rostfritt original på dessa bilar? Inte så konstigt isf. då slutburken är som ny utan en tillstymelse till rost medans röret mellan slutburk och KAT/dämpare under bilen är lite angripet av ytlig rost.
Tack för tipset om fästet, skall kollas upp med tillförlitliga källor jag har ASAP. Verkar ju betydligt smidigare med riktigt fäste än påsvetsat skit bilen levereras med.
Användarvisningsbild
av ER
Nu har jag kollat upp detta och det visar sig att Volvo kommer med en egen lösning på detta, skall komma ner till Göteborg under denna veckan.

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]