Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sierau
Hej alla!

Tänkte höra mig för här innan jag kontaktar Bilia med min fråga.

Lite historia:
I sommras drog frugan ner en stor mugg kaffe i passagerarsätet. Kaffet liksom bara försvann in i sätet på ett par sekunder som på en tvättsvamp. Nåja, jag lämnade in bilen för kemtvätt killen på tvätten skrattade och sa att det va "rätt" mycket kaffe som kom upp.

Till fråga 1:
Sedan kemtvätten så har det börjat lukta typ gammalt kaffe från ventilationen under stund efter att man precis startat bilen. Jag har bytt kupefilter vilket inte hjälpte. Var farao kan det vara som luktar kaffe? Var kan det hamnat kaffe som nu ligger och luktar?

Till fråga 2:
När jag ställer ventilationen till "MAN" så liksom stannar ventilationskapaciteten upp. Känns som om tillluften i ventilationen kvävs på något sätt.
Bild
Vad kan det vara? Detta behöver nödvändigtvis inte ha att göra med kemtvättshistorian att göra. Kan varit så tidigare bara det att jag lagt märket till det nu.
Var tar systemet tillluften ifrån i läget "MAN", som borde vara recirkulation?

Hoppas på lite bra svar :)
Användarvisningsbild
av Ricke77
När du sätter recirkulationen på "MAN" så tar den luften innifrån kupén. Jag har för mig att den tar luft från golvnivå på förarsidan och just passagerarsidan. Kan vara så att kaffe har spillts lite på golvet eller mattan som i sin tur luktar in i ventilationen. Hade jag varit dig så hade jag tagit ur alla gummimattor och grundligt tvättat golvbeklädnaden m.m. Typ skrubbat ur hela bilen.
Användarvisningsbild
av Svahn
När du har på "Man" så måste du också dra på fläkthastigheten själv. Ser på bilden att det inte lyser några gröna lampor vid fläktknappen.
Användarvisningsbild
av Sierau
Svahn skrev:När du har på "Man" så måste du också dra på fläkthastigheten själv. Ser på bilden att det inte lyser några gröna lampor vid fläktknappen.
Jag har testat göra detsamma med en kompis V70 och resultatet blir anurlunda. Även om jag drar på fläkthastigheten fullt så händer knappt något.
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]