Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska byta hjullager fram på min V70-04, undrar om jag behöver avdragare för att få ur axeln ur lagret.

Vet inte om lagren är bytta någon gång innan men antagligen då den rullat runt 15k mil då jag köpte den.

När jag bytte lager på min 854 så var splinsen limmade och en avdragare var nödvändigt för att få ur axeln ur lagret.

Jag äger ingen avdragare, så behöver jag en sån får jag åka och låna en sådan.

Något annat som kan tänkas behövas, har de flesta av de vanligaste verktygen hemma.

Passar även på och byta ''klapperstagen'' på båda sidor, då dessa börjat missljuda.
För lagret behövs inga specialverktyg förutom möjligtvis en hammare modell större.
Däremot kan ju drivaxeln sitta som utav bara h-vete i splinesen, har du tillgång till
tryckluftshammare är det ett plus.
Börja att lossa muttern/bulten o kolla om axeln den sitter fast först innan du börjar riva ner allt.
//Peter
PeterR skrev:För lagret behövs inga specialverktyg förutom möjligtvis en hammare modell större.
Däremot kan ju drivaxeln sitta som utav bara h-vete i splinesen, har du tillgång till
tryckluftshammare är det ett plus.
Börja att lossa muttern/bulten o kolla om axeln den sitter fast först innan du börjar riva ner allt.
//Peter

Okay någon tryckluftshammare har jag ej tillgång till tyvär.

På min 854 använde jag en sådan där mod av 3-armad avdragare för att få ur axeln (då den var limmad med något, och satt fast som faen) :)
Nu är lagret+stabstag hö sida bytt det gick faktiskt väldigt enkelt, drivaxeln kröp ut med handkraft, det som jävlades lite var dom 4 gamla bultarna som håller lagret som satt fast rätt ordentligt :D .

Nu ska jag bara byta stabstaget på andra sidan för att sedan ut och provköra :D .
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]