Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av e6henke
Undrar om nån vet vad det är för garanti på säkerhetsdetaljer hos Volvo? En bältesspännare är trasig och nu är hela bältet inmatat och den vägrar rulla framåt. Bilia Segeltorp säger att eftersom bilen är 4år gammal så gäller ingen garanti. Då kostar det 6.200kr vilket känns som ocker för en bil som säljer på säkerhet...

Hade en Volkswagen tidigare som det hände samma sak på. Hos VAG så hade man 7 års garanti på säkerhetsdetaljer och dom bytte bältet gratis.

Är det bara 2 års garanti på Volvos säkerhetsbälten??? så känns det som att man bör byta till en annan bil, för säkerhets skull...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bälten kan ibland haka upp sig, titta om du möjligen kan lossa bulten i karossen och släppa lite på bältet och sedan försöka dra ut det igen.

Mvh GK
av e6henke
Japp jag har lyckats rulla 10-20 cm till efter den fastnade. Nu sitter det så inrullat att plastpluggen och spännet är helt emot inrullaren. Volvo tycker detta är vad man kan förvänta sig av en V70 som är 4år gammal och gått 7000 mil. Därmed så gäller inga garantier. Första verkstads tid är om tre veckor och tills dess rekommenderar Volvo att jag ska skära av bältet.
av Marbas
e6henke skrev:...
Volvo tycker detta är vad man kan förvänta sig av en V70 som är 4år gammal och gått 7000 mil. Därmed så gäller inga garantier.
...
VA!!!! Tycker inte det är en vettig åsikt av Volvo. De tycker alltså att det är fullt ok att man ska behöva byta bältena oftare än vid var tredje service?

Har själv en V70N MY-04 som gått drygt 23000 mil, och än så länge har jag inte behövt byta bältena. Men det är klart, jag köpte den begagnad (av en Volvo ÅF), så de kanske är bytta till något bättre innan jag köpte den...
av e6henke
Bilen är köpt av Volvo i Göteborg då den var 2 år gammal. Nu har jag bytt generator och har även detta fel http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... %C3%B6ppen på den + bältet...

Bältet får man inte byta själv då den innehåller krut.

Jag börjar tröttna på den osannolikt dålig kvaliteten i min V70, en bil som jag köpte för att den skulle vara säker och hålla, undrar om det blir bättre när Kineserna tar över...
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]