Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iigloo
Har svårt att få i fyrans växel då och då. Spelar ingen roll om motorn är igång eller inte när jag försöker.

I övrigt känns växelspaken lite seg och småknarrig. Som att något behöver smörjas.

Vad jag fattar så sitter inte spaken i själva lådan? Utan via stag? Kablar?

Vad kan nu detta bero på? Är det överföringen till växellådan som spökar eller är det själva lådan?

Bilen har gått 7900 mil.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Bilen har inte gått långt men kör du mycket i stadstrafik? Är alla växlar svåra att få i och låter det något när du försöker lägga i någon växel? På min 9-5 fick jag justera växellänkaget men på volvo är jag mer osäker.
Användarvisningsbild
av iigloo
Det är bara fyran som är grinig ibland och lådan är tyst förutom ett väldigt svagt knackande (endast hörbart utifrån med örav vid vänster hjulhus) som försvinner när man kopplar ur.
Om det var lådan borde det vara skillnad om bilen är igång och rullar eller om motorn är avstängd?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Går bilen som den ska annars? Kan vara synkningarna som är dåliga men jag skulle börja med att byta oljan och kolla denna. Om drev mm är dåliga kan man få se spår av metallspån/flisor i oljan. Finns också hylsor som kan ge upp. På min gamla 9-5:a var det en hylsa som var sönder, jag fick ej i 5:ans växel.
Användarvisningsbild
av iigloo
Jadå. Bilen går bra. Inget oljud eller problem med andra växlar. Ska in på Bilia i veckan för lite småfix. Tar upp det då, så får vi se vad de säger.
Användarvisningsbild
av iigloo
Jadå. Bilen går bra. Inget oljud eller problem med andra växlar. Ska in på Bilia i veckan för lite småfix. Tar upp det då, så får vi se vad de säger.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]