Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Goddagen,

Min V70 -02 drog ganska friskt åt höger tidigare, men efter byte av länkarm + en 4-hjulsinställning blev värdena perfekta.

Men den är fortfarande inte trevlig att köra, man får ratta en del även när man ligger i jämn fart på raka vägar. Kanske är det att den spårar lite, men vägen behöver inte ha synliga spår för att den ska vandra lite.

Om nu hjulinställningen blev "perfekt" som firman sa, kan det då vara någon komponent i framvagnen eller till och med däcken? Dessa är av fabrikatet Semperit och är förvisso ganska slitna.
Senast redigerad av 2 trasker, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Guru
Om det hade varit något kass i framvagnen borde ju firman reagerat vid hjulinställningen?
Däcken gör mer än du tror. Känner hur kompisens V70N vandrar som tusan när jag åker med på ett sätt som inte min gör. Vi har likadana bilar, sportchassi på båda men olika däck/storlek.
av trasker
Jag funderar på nya däck. Nån som kan rekommenera ett visst fabrikat. Jag har små 195x65 15"

Har hittat ett par oanvända Semperit på orginalfälg som verkar bli ganska OK pris på. Men är det nått att ha? Sitter slitna Semperit på nu och det är ju dom som vandrar :)
av llesrof
195x65 15" borde inte spåra något nämnvärt. Jag kör med 235:or och den spårar måttligt. Semperit var väl ett skitmärke förr men nu är de relativt etablerade och knappast några "Wanli" eller "Good Ride" från Kina. Om du inte behöver större/fetare däck än original så hade jag kollat in någon testvinnare, till exempel Continental. Vill du ha billigare däck så finns det en del lite okända men bra fabrikat, exempelvis Barum. VIll minnas att de fick bra betyg i Vi Bilägares test 2008.
Användarvisningsbild
av CarMan
smperit är väll inte skit, men det är ett lågprisdäck, så det är inte lika bra som et "dytr" däck.

vad har du för fälgar? om inte orginal, har du rätt offset?
vad har du för bustningar i framvagnen? orginal? hur slitna är dom, kan också vara nått glappt nånstans.
hur är vägen där du kör? har du testat att köra på annan väg? om vägen är extremt dålig så kommer bilen att ålasig hur du än gör.
av trasker
Hej,

Orginal 15" fälgar. Den ålar sig oavsätt väg, har kört ett par hundra mil på varierande vägar så det är detsamma.

Jag har bytt krängningshämmarstag själv (Biltema) å en Meca verkstad bytte länkarmar. Sen gjordes hjulinställning på hos en duktigt däckhandlare.

Har för mig att jag läst om andra framvagnsdetaljer som kan orsaka tråkigt uppförande, men som föregående talare sa, borde inte verkstan eller iaf däckfirman som gjorde hjulinställning anmärkt på detta?

Den är för övrigt helt tyst i framvagnen utan kluck eller knak.
Användarvisningsbild
av CarMan
inte säkert dom märker nått, så dom inte är expert på din bil, dom kan ju däck o inte bilar.

Hur är stötdämparna bak?

finns massa saker som kan vara fel eller glappa, åk till nån som kan din bil o be dom felsöka på din sytom (kom inte själv med förslag o vad som ska göras)
av trasker
Bakdämparna känns liksom framdämparna bra. Gjorde lite ovetenskapliga undersökningar idag till/från jobbet och den drar fortfarande lite till höger.

Ska nu ut och prova kasta om fram/bakhjul, evt kasta på vintersulorna. Återkommer med lägesrapport. På söndag ska vi styra 100 mil och man blir lite sliten i axlarna av att sitta å styra hela tiden :cry:
Fram satt slitna Semperit Speed Comfort och bak nå nya Nordman eller vad de hette.

Kastade om fram och bak och jag tror det blev mycket bättre. Det är bara massa krokiga vägar runt där vi bor så jag får testa på allvar i morgon.

Men upplevelsen är att bilen drar betydligt mindre, är lättare att styra in i kurvor och att ratta i största allmänhet.

Däremot bullrar det mer när det kom på lågprisdäck fram.

Ska se om jag kör med denna kombo tills vinterdäcken åker på och skaffar 4 märkesdäck till sommaren.

Återkommer med rapport efter fler mil.
Uppdatering:

Körde 100 mil med bilen och den är faktiskt fortfarande jobbig att köra. Betydligt mindre än före länkarmar, men fortfarande.

Sen fick jag då punka på dom slitna däcken som satt bak nu. I stället för att laga satte jag på Contineltal Premium Contact 195x65 15" och dom hamnade fram. Dom nästan nya Nordman eller vad fan dom heter hamnade bak.

Bilen blev skönare på slingriga vägar med nya däcken, men efter 100 mil hem igen har jag ont i axlar och ryggen efter att ha suttit och hela tiden korrigerat bilen som vill vandra höger eller vänster.

Jag upplever nästan att den styr in mot det håll vägen lutar. Men den är samtidigt lite trög att styra in i kurvor.

Hjälp! Jag har läst nån stans om att styrväxel kan vara problemet, alternativt att hjälpramen sitter snett (i en tråd om gamla V70).

Jag pallar inte att lämna in för felsökning, måste serva 18 000 mil + köpa vinterdäck oxå.

Jag gillar ju min V70N som fan. Men detta är inte kul alltså.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]