Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I morse tog jag mig i kragen och rev bort fronten och ljusarmaturerna på gammelbilen (V70-02) för att komma åt att kika på torkarmotorerna.

Problemet med mina motorer är att de oftast bara snurrar till en bråkdel av en sekund och armen rör sig bara några grader. Någon gång har säkringen till motorerna "gått". Antingen säkringen till matningen (nr16 i säkringsboxen i motorrummet) eller till säkringen till matningen för torkarmotorernas "hemläge" (nummer 12 i säkringsdosan till vänster om instrumentpanelen vid förardörren).
Sprättade isär bägge för att kika vad som gör att de inte fungerar. Jag trodde i min enfald att problemet var att torkaraxlarna kärvar och att motorerna inte orkade... Men de ser som nya ut inuti och allt går lätt och fräscht.
I serie med motorn verkar det sitta något som ser ut som ett PTC-överströmsskydd (eller liknande) inklämd mellan ett par plåtbleck. Om man för en nano-split-sekund byglar detta verkar motorerna hoppa igång med en ryslig fart... Fast man vågar ju inte köra så, rädd att "bränna" motorerna. (Jag borde ha mätt vilken spänning som kommer fram till själva motorn (inne i torkarhuset) och hur mycket ström de drar, men jag hade inte riktigt tid med det tidigare idag.)

Är det någon som vet hur dessa är tänkta att fungera...? Vad är det som kroknar? Är det själva motorerna som tar slut, tappar effekt eller kanske börjar dra för mycket ström? Eller är det PTC-elementet som får för högt motstånd med tiden...?
Sitter det någon annan "elektronik" gömd i enheten...

Kopplingsschema på strålkastartorkarfunktionen någon?

Man borde ju kunna få en spec/funktionsbeskrivning på motorerna från Bosch, funderar på att kontakta dem... Insidekontakter hos Bosch/Volvo någon?

Det bär mig emot att köpa nya kompletta enheter för en massa tusenlappar när boven antagligen är ett struntfel. En motor av den typ som sitter där borde kosta några tior och ett PTC element några kronor...

Tacksam för lite input i detta ärende... :P

(Och jag vill ha strålkastartorkarna kvar. De gör stor nytta på vintern...)
Senast redigerad av 1 Falk, redigerad totalt 0 gånger.
Jo den där metall biten är ett PTC-motstånd. Jag har lagat (fått den att funka i alla fall) till en V70 -99a, men det är kanske inte någon stor skillnad. Tyvärr går den åt fel håll, så den är inte körd så mycket i verkligheten. Vände tydligen motorn fel och upptäckte inte det fören vi monterat dit allt i bilen.

I min så var själva elmotorn inte i topp trim. Körde den löst med ett labbagg (med ström begränsning). Rengjorde motorn och körde in den på låg spänning. Då och då så hackar motorn till och drar mer ström. Elmotorn gick också annorlunda åt andra hållet. Drog jag upp spänningen så stannade motorn, med någerlunda strömbegränsning. Hade motorn isär och kollade på kolen. Andra gången så slipade jag på kolen. Den gick lite bättre. Körde den i minst ett dygn på lågt varv.

Köpte ett annat PTC motstånd och satte i. Då funkar den. PTC'et blir varmt, så jag satte krympslang runt som skydd. Jag tror man skall våga använda den.

Jag förstår inte varför elmotorn beteer sig så där konstigt.

Ett problem till de lite äldre V70, är att torkarmotorna är svåra få tag på begagnade. Ibland slut på skroten, hög åtgång.
Jag funderar på att ta isär torkarmotormekanismen igen och plocka ur och rengöra själva motorns kollektor och kol ordentligt. (Testade att spraya in kontaktrengöring genom hålen i motorgaveln och försiktigt blåsa/torka rent med tryckluft - ingen skillnad.) Ska också mäta vilken spänning som nu hamnar över motorn efter några sekunder när PTC'n "reglerat ner"... Motorn är märkt med 12V, men jag undrar om den verkligen ska ha 12V matning i normal drift...?
Ska försöka mäta/reda ut vad det är/bör vara för karaktäristik på PTC'en...
Hade lite mer tid i morse så nu har jag rotat vidare...
Plockade ner joxet igen. Pillade ur motorerna. Riggade själva motorn och körde den med ett labbaggregat. Det visade sig att motorn drog en hel massa Ampere för mycket, typ en faktor 10 eller så, och hade uselt vridmoment. Det var därför PTC'n blev varm och "reglerade ner" och torkaren bara gick några grader i taget... Rengöring av motorernas kol/kollektor verkar vara medicinen. Därefter lite "inkörning" av motorerna på varierande varvtal efter och en stund var strömförbrukningen normal och motorerna björnstarka.
Satte just ihop den ena och testade på bilen. Det verkar funka... :D
Frågan är bara hur länge... :roll:
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]