- tor 02 sep 2010, 00:14
Har kört min S60 Bi-Fuel utan större problem i sex år nu, men igår hände något mycket märkligt. Jag startade på morgonen och skulle åka till jobbet. På något sätt kändes det inte som det skulle - det kändes som att en broms låg på. Stannade vid vägkanten, och observerade en indikation på instrumentpanelen - något i stil med att det var fel på antisladdsystemet (minns inte den exakta ordalydelsen). Och nu började det krånga ordentligt - automatlådan gick inte att styra med växelväljaren, och bilen gick inte att köra. Försökte med att stänga av motorn och tändningen en stund, och startade igen - men det funkade ändå inte. Indikationen på panelen var nu: "service växellåda erfordras". Valde till slut att ringa efter assistans, som efter min beskrivning sade att jag inte borde köra vidare. Det tog en liten stund innan bärgaren kom, och när jag då skulle visa problemet så gick det (förstås) åter att styra automatlådan. Men indikationen "service växellåda erfordras" var kvar. Bilen gick nu att köra, och den kändes ok. Körde försiktigt till närmaste verkstad (Almedal i Göteborg) och lämnade in den där. Lite oturligt är det väldigt lång väntetid där - men det var tydligen minst lika illa på övriga Volvo-verkstäder i området.
Nu återstår att se vad de kommer fram till. Förhoppningsvis är det något enkelt, i stil med en givarkabel som glappar eller så. Körning över Mölndals torg varje dag är en veritabel skak-upplevelse, som motsvarar många sköna mil på vanlig väg, så det vore inte så konstigt om någon anslutning blivit dålig. Eller kan det vara semesterresan i Norge nyligen som var den utlösande faktorn? Det var mycket körning på låg växel i branterna - där jag utnyttjade L-läget i nedförsbackarna för att motorbromsa.
Detta kom som en blixt från klar himmel. Automatlådan har hela tiden jobbat mycket mjukt och fint, utan missljud, vilket kanske talar för elektronikfel eller elfel.
Nu återstår att se vad de kommer fram till. Förhoppningsvis är det något enkelt, i stil med en givarkabel som glappar eller så. Körning över Mölndals torg varje dag är en veritabel skak-upplevelse, som motsvarar många sköna mil på vanlig väg, så det vore inte så konstigt om någon anslutning blivit dålig. Eller kan det vara semesterresan i Norge nyligen som var den utlösande faktorn? Det var mycket körning på låg växel i branterna - där jag utnyttjade L-läget i nedförsbackarna för att motorbromsa.
Detta kom som en blixt från klar himmel. Automatlådan har hela tiden jobbat mycket mjukt och fint, utan missljud, vilket kanske talar för elektronikfel eller elfel.
- By v16v