Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har kört min S60 Bi-Fuel utan större problem i sex år nu, men igår hände något mycket märkligt. Jag startade på morgonen och skulle åka till jobbet. På något sätt kändes det inte som det skulle - det kändes som att en broms låg på. Stannade vid vägkanten, och observerade en indikation på instrumentpanelen - något i stil med att det var fel på antisladdsystemet (minns inte den exakta ordalydelsen). Och nu började det krånga ordentligt - automatlådan gick inte att styra med växelväljaren, och bilen gick inte att köra. Försökte med att stänga av motorn och tändningen en stund, och startade igen - men det funkade ändå inte. Indikationen på panelen var nu: "service växellåda erfordras". Valde till slut att ringa efter assistans, som efter min beskrivning sade att jag inte borde köra vidare. Det tog en liten stund innan bärgaren kom, och när jag då skulle visa problemet så gick det (förstås) åter att styra automatlådan. Men indikationen "service växellåda erfordras" var kvar. Bilen gick nu att köra, och den kändes ok. Körde försiktigt till närmaste verkstad (Almedal i Göteborg) och lämnade in den där. Lite oturligt är det väldigt lång väntetid där - men det var tydligen minst lika illa på övriga Volvo-verkstäder i området.

Nu återstår att se vad de kommer fram till. Förhoppningsvis är det något enkelt, i stil med en givarkabel som glappar eller så. Körning över Mölndals torg varje dag är en veritabel skak-upplevelse, som motsvarar många sköna mil på vanlig väg, så det vore inte så konstigt om någon anslutning blivit dålig. Eller kan det vara semesterresan i Norge nyligen som var den utlösande faktorn? Det var mycket körning på låg växel i branterna - där jag utnyttjade L-läget i nedförsbackarna för att motorbromsa.

Detta kom som en blixt från klar himmel. Automatlådan har hela tiden jobbat mycket mjukt och fint, utan missljud, vilket kanske talar för elektronikfel eller elfel.
Igår blev de till slut klara med bilen, efter drygt två veckors väntetid. Teknikern såg att det hade varit väldigt mycket trafik på CAN-bussen, men kunde inte lokalisera något fel. Han uppgraderade CAN-programvaran och gjorde en ganska lång provtur, utan att kunna hitta några problem. Vad som hände är alltså fortfarande ett mysterium, och jag befarar att det kommer att hända igen. Bilen har ju funkat felfritt i ca. sex år, så det är knappast troligt att problemet berodde på programvaran. Detta slutade för min del med en räkning för bärgaren (1100 kr) samt felsökning på verkstaden (ca. 2300 kr) utan att problemet hittats. Hoppas att detta inte upprepas igen allt för snart!
En mjukvara kan konstigt nog laga ett fel som du inte haft på 6 år. konstigt men sant!

nu vet inte jag vad du har haft för fel i din bil, men tänkte ge ett exempel.

Om man får felkoder som pakar ut komponener (överskridna gränsvärden eller andra orimliga värden) så kan dessa värden bero på slitage & en mjukvara kan korigera gränsvärdena.
En mjukvaran kan också ändre intrevallen för självklibreirng vilket vissa komponenter gör för att kmpensera för slitage.

När det käller "för mycke trafik" på can nätet så är deta ofta på grund av en styrenhet som fått fnatt, o bara skriker rakt ut o tar då för mycke plats, även här kan en mjukvara ändra beteendet hoss styrenheter, så dom inte betersig som "svin" :roll:
Går inte att säga bättre :-)-) Så "enkelt" kan det vara !
Men att hitta detta och förklara det ??:-/

Bara lite svårt att förklara för bilägaren när det skall betalas och inget att "ta" på har blivit justerat eller utbytt
Alla är inte direkt insatta i bilens tekniska värld Bilen den är ett nödvändigt ont som bara kostar pengar

//Gooose
Om man får felkoder som pakar ut komponener (överskridna gränsvärden eller andra orimliga värden) så kan dessa värden bero på slitage & en mjukvara kan korigera gränsvärdena.
En mjukvaran kan också ändre intrevallen för självklibreirng vilket vissa komponenter gör för att kmpensera för slitage.
Hmmm. Man lurar datorn en stund genom att flytta toleranserna lite. Felet är alltså kvar men visas inte till föraren förrän den återigen hamnar utanför "nya" toleransen?
Ursäkta om jag lånar tråden men angående mjukvara så har jag fått problem med mitt gasspjäll ( är bytt en gång tidigare) och när jag var in och läste av felkoder ( den hackar som fan på fullgas )så sa mekanikern att det var gasspjället och att dom kunde ladda in ny mjukvara så jag lämnade in bilen för uppgradering men när jag hämtade bilen så fick jag svaret att jag redan hade senaste mjukvaran till gasspjället så felet kvarstår, det går tydligen att åtgärda en gång men sen är det tydligen kört när det gäller gasspjället . jag hade bilen inlämnad för spolning av automatlådan samtidigt då jag fått problem med att den tappar drivning ibland när jag bromsar in och ska svänga åt höger + att den kan tappa drivning och hårt slå in en växel vid stadskörning, kollade oljan och den var i princip svart så därför lämnade jag in den, ang automatlådan så blev den betydligt bättre efter spolningen och växlar som en dröm och har inte tappat drivning än när jag kört bilen men har ju inte kört mer än c:a 70 mil än efter spolning så får vänta och se.
Så det loggas inte vilken enhet som skickar trafik? Det hade ju vart lysande om informationspaketen på CAN-bussen vart kodade så mann kunnat se vilken eller vilka enheter som skickar feltrafik. Då hade man enkelt och smidigt kunnat ringa in problemet.
när oljan har haft en temperatur över 150 grader under en viss tid så tända en varningslampa och bilen går bara på att backa och fram på två växlar som man får växla själv .Kan inträffa på taxi som körs hårt eller vid lång bogsering eller som i ditt fall vid extrem backkörning .
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]