Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alminjo
NidoKing skrev:Har varit och köpt olja till min S80 2.4t -01.

Säljaren rekommenderade mig Castrol EDGE sport 0W-40 för 595:-/fyra liter vilket jag också köpte. Vissa hävdar att jag köpt en olja som kanske är lite "onödigt bra" och att den enda som tjänade bra på den affären var Mekonomen.

Har inte alls läst några rekommendationer från Volvo om vilken olja jag borde köpa. Försäljaren på Mekonomen verkade ju påläst.
Tycker du köpte rätt! 0-30 eller 0-40 e riktigt bra oljor..
man ska inte snåla med oljor om man har ny bil..
av KuLLeN
vilken olja kör de på volvo om man skulle serva bilen där!? någon som vet?
av Seafront
Volvo rekommenderar SLX R-Tec som de tagit fram i samarbete med Castrol. Det är en 0W-30 olja som anpassats för längre serviceintervaller, dvs 3000 mil.

Man kan vilseledas och impas av namnet R-Tec… betyder bara Recommended Technology. Jänkarna var tidigare imponerade av att Sverige hade en justitieminister som hette Gun Hellsvik men när det gäller R-Tec så gör det nog inget större intryck, den säljs inte i USA.

Kanske någon som vet vilken olja som rekommenderas av Volvo i staterna?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Seafront skrev:Har Castrol Formula RS 0W-40. Tror att det är exakt samma olja som nu säljs som EDGE Sport 0W-40 !!?

Du kanske redan har noterar att motorn snabbare kommer upp i arbetstemperatur med den här oljan?
???? Hur kan motorn komma upp snabbare i rätt temp med en dyr olja???

En dålig olja är ju skittrög när man startar så då får motorstryningen gasa lite extra för att få det att snurra med rätt varv och det blir varmt fortare.

Den fin syntetolja har ju nästan rätt tjocklek redan vid start så då behöver motorn inte jobba så hårt och det tar längre tid att nå arbetstemp !!!!
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
Seafront skrev:Har Castrol Formula RS 0W-40. Tror att det är exakt samma olja som nu säljs som EDGE Sport 0W-40 !!?

Du kanske redan har noterar att motorn snabbare kommer upp i arbetstemperatur med den här oljan?
???? Hur kan motorn komma upp snabbare i rätt temp med en dyr olja???

En dålig olja är ju skittrög när man startar så då får motorstryningen gasa lite extra för att få det att snurra med rätt varv och det blir varmt fortare.

Den fin syntetolja har ju nästan rätt tjocklek redan vid start så då behöver motorn inte jobba så hårt och det tar längre tid att nå arbetstemp !!!!
Fel! man pratar inte om dyr/billig olja utan rätt olja.
den dyraste oljan kan vara helt fel för bilen & det är inte bara klassning & viskositet som bästämmer vilken olja som är bäst för motorn!

det finns många tillsatser i en helsyntet olja &det är tillsatserna som bland annat tar hand om värmeförflyttning
Användarvisningsbild
av Gansmoe
Kör med Biltema mineral olja :lol: Dock ej i min T6a...
av ajax
Det är helt och hållet tillverkaens (Volvos) rekomendationer som styr vilken olja du skall ha. Om du öppnar motorhuven så sitter det en liten plåtbit med en beskrivning av vilken olja din bil skall gå på. Du skall titta efter den s.k. ACEA koden. Du har beskrivit en olja som har A3/ B3 d.v.s. en mycket hög klassning och som räckte till de flesta modeller Volvo har tills i år. Nu rekomenderar Volva A5/ B5 oljor till sina dieslar vilket är den högsta klassningen (och även pris på oljan). Man har då vunnit längre serviceintervall, 3000 mil. Men till din 2.4T så är A3/B3 det som föreskrivs. A står för diesel och B för bensin vill jag minnas.
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]