Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jodå! Gjorde helt enligt deras anvisningar. Första gick som sagt en vecka ungefär, utan reload. När den började gå dåligt gjordes en reload - vilket inte hjälpte. Fick då ett nytt spjäll på garantin. Nya spjället gick inte alls. Fungerade bara ett par minuter innan varningslampor och "limp home" slog till. Volvo lyckades inte ens göra en reload på detta spjäll. Dom kom inte åt mjukvaran alls! Då ledsnade jag och sa åt volvo att lösa problemet, oavsett kostnad! Givetvis stoppades nytt spjäll in, och bilen gick som en klocka! Skickade tillbaka spjället till atech och fick pengarna tillbaka.
Senast redigerad av 1 Alucinor, redigerad totalt 0 gånger.
Har också gjort en beställning hos atech. Får se när det kommer för de hade inte mitt på lager. De gissade på ca 1 vecka.
Har v70 -00 gamla modellen 140hk med bsr 188hk chip. Mitt spjäll har inte fungerat bra senaste halvåret med ryckningar vid lågvarv, tomgångsvandring och att den sotar. Har gamla spjället med vit lapp och ca 21000mil.
Hoppas det nya spjället löser mina problem då volvo inte kan byta till nytt spjäll då de även MÅSTE uppgradera programvaran till ecm för att läsa in programvaran till spjällhuset. Tycker dock det verkar konstigt.
Användarvisningsbild
av jimDK
patrik_82, har du Magneti Makaroni spjället?
Jag har inte hört talas om den italiensk gick till gamla modellerna?
(makaroni-spjället brukar CAN bus)

Jag tror att jag har fel. Är det någon som vet säkert? kanske har dom V70I CAN-bus också?

EDIT: enligt VADIS dom gamle modeller (~'99) brukar också Makaroni spjället, jag har fel.
Användarvisningsbild
av jimDK
jap, tror du har ret (v6 också kanske), S80 från 1998.
(okså nye bifuel har ännu italienske).

Jag undrar varför Volvo har uppdaterat till CanBus på S70etc, mitten av produktionen.

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]