Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Delgad
Hej..

Har en volvo s80 -2000 men ljus tyg inredning. Jag har en massa fläkar på det ljusa tyget. Någon som vet hur man får bort dessa? Har hört att ångtvätt ska vara bra, någon som har testat?

Någon som vet en billig rekond i sthlms området som utför dessa jobb?

Tacksam för alla svar.
av LaRy
Hej! Jag har också en Volvo S80 med ljus beige inredning och hade samma problem. Man kan ju alltid lägga tusenlappar på en recond. men jag provade följande med för mig godkänt resultat.
Jag skaffade en ångtvätt på Clas Ohlsson, ser ut som en dammsugare.
Jag skulle bara rengöra sittdynan, så jag skyddade ryggstödet så att fukt inte skulle nå dit.
-Därefter sprayade jag lätt med sån där köksrengöring, naturligtvis en med klar vätska. Inte speciallt mycket, bara några sprayningar.
-Tog min ångtvätt med brett munstycke (ca 5 cm) och körde systematiskt över precis hela ytan. så mycket så att den blev genomfuktig, men ej plaskvåt.
-Därefter tog jag en bra dammsugare utan munstycke, slangen direkt mot tyget och sög upp fukten. Långsamt och systematiskt, Kanske i 10 - 15 minuter. Lätta ibland så att dammsugaren ej blir överhettad, eller använd våtdammsugare.
-Tog därefter en bra handuk och torkade maximalt.
-Därefter torkade jag sätet med en bra hårtork så att fukten började gå ur och tyget ljusnade. Du skall inte köra heltorrt, för då kommer värmen att stiga i tyget.
-Därefter fick bilen stå och torka ett dygn, med värmefläkt. Har man luftavfuktare kan man stoppa in den i bilen.

Det viktigaste är att behandla hela dynan, jag försökte först göra en del punktinsatser, det leder bara till förflyttad smutring. Jag blev nöjd och kommer att göra detta fler gånger.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
I den här tråden har du en liten beskrivning av hur jag gjorde.
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f ... it=+ruggan

Jag har numer skaffat en sån här http://www.jula.se/angtvatt-3-bar-1000-w-132078.
Fördelen med ångtvätt är att ångan löser ju upp fetter och smuts otroligt effektivt.
Men suger men inte upp det på en gång så fastnar det i underlaget igen.
Så ska du ånga typ säten så behöver du suga upp den lösa smutsen på en gång,
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f ... tv%C3%A4tt
Användarvisningsbild
av Peejay
Hej!

Jag har ljust havskinn i min v70. Blev som nytt efter att jag skrubbat ordentligt med biltemas klädseltvätt och en borste.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag använder följande är RM760 artnr:62908280 Artikelnummret i fråga är Kärchers. Det är tabletter och dom levereras om 16st/frp. Det åtgår en per tvätt 1tbl=4L vatten. Finns i större byggvaruhus som bauhaus mfl. Dränk in tyget med en svamp med rikligt av detta medel. Låt verka ca 1h och sug upp med våtdammsugare. Du blir garanterat nöjd. Kan använda detta på mattor mm. Du måste dock låta allt torka ur ca 1 dygn.
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]