Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av noclor
Hej
Jag skulle åka iväg och öppnar med fjärren som vanligt men när jag vred på nyckel så hände ingenting... släckte kupébelysningen och stängde av radion för att spara batteri men inte en ljusglimt någonstans i instrumenten.
Nu blir det mera mystiskt... kupébelysningen tänds inte längre på något sätt det går inte att låsa eller låsa upp med fjärren trots ett batteri som är full laddat och inga instrumet lampor lyser dvs inget tänd i hela bilen inte ens varningsblinkersen tänds men radion fungerar.
Alla säkringar i bilen är hela även dom stora platta i bagaget.
Verkstaden jag pratade med säger att det kan vara datorn men får det dessa symptom som totalt mörker och att bara radion fungerar?
Om det nu är datorn var sitter den? jag har oxå nyligen upptäckt att passagerar sidans golv är väldigt blött kan det vara så att det är en orsak?
Kan man använda en begagnad?
Vad kostar en datorbox ny/Begagnad?

S80 -00 2,4 och har precis rundat 10000mil.
av Kurtoua
Hej
Du kan ha upp till 20 styrenheter (datorer) i ett CAN nät, kommer det in vatten i något så kan det slå ut alla.
Ett bra försök är att göra bilen spänningslös under ca 30 min och se om det rättar till felet.
Mvh Kurtoua
av Mich
Jag tror att när de sa datorn så menar dom huvud data boxen. Vet inte var den sitter i S80, men...

I en V70 -06 så sitter Central elektronikstyrenheten (CEM) under ratten. Det är ett gäng säkringar i denna box, så man kan tro att det bara är en säkringslåda. Den är mycket dyr.
av noclor
Hej
Tack för era svar!
Jag pratade med verkstan igår och då hade han ändrat sig lite... för det är något som drar ur batteriet och efter laddning så gnistrar det duktigt när man tar av och sätter tillbaka anslutningarna på batteriet.
Den nya teorin är att det är kortis i något eller att det blir överslag som släcker resten men inga säkringar löser ut.
*suck*
Men verkstan ska leva också... men frågan är om min plånbok överlever detta.. Jag ska nog bogsera den till volvo men då blir det ännu dyrare.
Det går inte att koppla in datorn och leta felkoder för allt är släckt så det är att byta en sak i taget tydligen.
av Kurtoua
Hej
Efter att batteripolen har varit avtagen och man åter ansluter så får man en hög strömförbrukning som avtar under en tid av ca 20-30 min för att sluta på ca 15mA.
Mvh Kurtoua
av Mich
Kolla vilken spääning du har över batteriet. Den borde inte vara så dålig om bilstereon funkar. Låter lite konstigt om något drar ur batteriet, men det borde märkas för då tar ju liksom batteriet slut snabbt.

Jag skulle nog kanske göra så här:
- Verifiera att det finns ström och tillräcklig spänning.
- Lyssna ordentligt vid CEM för att kolla om det finns något som händer när nyckeln vrids om.
- Mäta alla säkringar som går till CEM. Kanske några flera. Notera dock att det är inte säkert det är 12V på alla säkringar, trots att nyckeln är i körläge.
- Kolla att CEM har plus och minus.
- Nu känns det som att det inte är något enkelt fel, vi går vidare.
- Ta bort alla säkringar förutom till CEM, instrumentpanel och backspegel-enheten. Den hanterar larm och kanske måste vara igång. Tanken är att köra så lite som möjligt i bilen för att få det att snurra.
...
av noclor
Hej
Tack för alla tipsen!
Det blev en ny "databox" eller cem som det kanske heter... :shock: volvo fick ta över bilen och konstaterade ganska snabbt att det skulle kosta 10500.- :cry: men nu fungerar allt igen dock ej plånboken då den numera är ganska tom.

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]