Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sassa76
Hej!

Är en total bilnovis som är på väg att köpa en volvo v70.
Har hittat en annons på blocket om en importerad v70 2,4 140 hk -04 Han har haft den sen 08 och uppger att den har gått 12600 mil. Hur kan jag kolla om det han säger stämmer? Han säger att serviceboken är korrekt ifylld osv. Ska be en vän i Skåne att åka och kolla den, men jag vill ju veta om den har varit krockad eller om den har gått längre än han säger.
Nåon vänlig själ som har några goda råd till en villrådig?

Tack på förhand
/Sara
Användarvisningsbild
av andreas 80
Du kan kontrollera de 3 senaste besiktningarna om du känner till reg. nummret. Där har du ev. anmärkningar och mätarställningen.
Ta kontakt med bilprovningen så kan de hjälpa dig.
Dessutom om bilen är servad på verkstad så kan man ringa dit och be dem titta i sina register.

Annars är det som med vilken annan bil som helst.
Känner man sig osäker på bilen så är det bara att titta på nästa.

Hittade en annons som kunde vara den du tittar på.
Där står "Välskött v70, långmilare. Uttagen 23 aug 2004"
långmilare på 12600 låter lite lustigt...
av sassa76
andreas 80 skrev:Du kan kontrollera de 3 senaste besiktningarna om du känner till reg. nummret. Där har du ev. anmärkningar och mätarställningen.
Ta kontakt med bilprovningen så kan de hjälpa dig.
Dessutom om bilen är servad på verkstad så kan man ringa dit och be dem titta i sina register.

Annars är det som med vilken annan bil som helst.
Känner man sig osäker på bilen så är det bara att titta på nästa.

Hittade en annons som kunde vara den du tittar på.
Där står "Välskött v70, långmilare. Uttagen 23 aug 2004"
långmilare på 12600 låter lite lustigt...
Tack för svar!
Ja, det stämmer att det är den bilen jag är intresserad av. Jag har regnr och har kollat upp den på carfax, men hur ser jag hur mycket den hade gått innan den kom till sverige.? Han uppger att han har pendlat med den och jag räknade efter då skulle han ha kört ca 5500-6000 mil med den sen han köpte den 08. Det innebär att den bara har rullat drygt 6000 mil i Tyskland under 4 år Är det rimligt?
av sassa76
midnight skrev:Skulle tro att du kan få mycket info om kärran med reg.nr via transportstyrelsens sida. :-)-)
Tack, ska kolla upp den där också. Finns det några andra ställen som jag kan kolla upp den? Vad ska jag vara särskilt observant på? Jag vet som sagt inte ett dugg om bilar, har aldrig köpt eller ägt en tidigare.
av sassa76
Har ringt till bilia för att se om de kunde hjälpa mig att att se vilken service som har gjorts i Tyskland. Svaret var att dem endast kan se vad som görs i Sverige... Svårt att kolla upp bilars ursprung märker jag :-(
av sassa76
Läste att man kan kolla "garantijobben" som är gjorda. Men hur gör jag det? Avslöjar det om det är trixat med mätarställningen isf? Bilen finns i Skåne och jag i Sthlm så jag kan ju inte själv kolla vad som står i serviceboken...
Någon expert som kan förbarma sig och ge mig råd och svar :roll:

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]