Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krull
Jag har en V70 T5 -00 som beter sig konstigt.
Skulle till jobbet en dag, drog ur bilen på 3:ans växel.
Kändes som att bilen blev konstig. Väl på jobbet så svajar tomgången och motorn går illa.
Drar iväg till Bilia och när dom tar in bilen så är det luftmassemätaren som är felkoden + några till.
Jag beslutar att byta den själv och köpte en från Skruvat.
Byter den och bilen funkar bra efter lite hostande!
Bestämmer mig för att dra ut och testa, 1-2-3 fullt varv inga problem.
Men på 4:an runt 4000 varv så hostar det till, lägger i 5-an och vid 4000 misständer igen.
Samma problem igen trots byte av luftmassemätaren.. :(
Åker till en annan volvo verkstad, på väg dit så försöker jag trycka igång farthållaren min det går inte. Väl framme vid verkstan så berättar jag om mina problem och att jag inte kunde få i farthållaren på väg dit. Dom säger att dom är ganska säkra på att det är spjällhuset.
Ett par dagar går och dom säger att bilen är fixad. Det räckte att nollställa felkoderna. Spjällhuset var tydligen redan bytt, satt en gul lapp på den, sa dom.
Men när jag är på väg hem, drar på och samma fel uppstår. Går på 3-4 cyl på tomgång och taskigt när man kör normalt.
Kopplar ur batterier och bilen går bra tills man drar på..

Vad göra?
Användarvisningsbild
av Alucinor
Bamse skrev:Bara för att något är utbytt betyder ju inte att den måste vara felfri.
Precis! Hade fel på mitt "nya" spjällhus med gul lapp, på T6:an jag hade förut. Blev byte av totalt 4st(!) spjällhus innan bilen blev bra... Extremfall kanske, men ändå!
av Krull
Jo det är väl sant..
Men varför funkar den direkt efter borttagning av felkoder?
Borde inte felet vara konstant?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Magnetventil som spökar kanske? Jag skulle kanske mäta GLT, ibland kan WG-armen kärva och stanna i öppet läge och då får man ladd en gång. Dock tycker jag inte bilen ska gå dåligt utan mer kännas som en vanlig insprutare.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]