Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alucinor
Ska byta min drivrem/multirem på min XC70 2.5T 2003.

Hur går jag tillväga? Misstänker att jag måste bort med hö framhjul och lite plast där inne för att komma åt remmen nertill... Men sen då? Det set ju riktigt trångt ut att komma in med hand och verktyg för att komma åt remspännaren? Måste man ta bort nåt för att komma åt?

Behövs några speciella verktyg? Såg tex att till remspännaren behövdes torx T60 för att bända undan rullen för att få loss remmen.

Nåt annat att tänka på?

Tack!
av jaob
Jag har bytt rem på min ett par gånger och det är inga problem att göra det utan att ta bort hjulet.
visst det kanske underlättar men jag slet bara bort den gammla och lirka dit den nya med lite pill.
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
jaob skrev:Jag har bytt rem på min ett par gånger och det är inga problem att göra det utan att ta bort hjulet.
visst det kanske underlättar men jag slet bara bort den gammla och lirka dit den nya med lite pill.

Helt rätt som du säger. Man kan göra det jobbet uppifrån,tar bara 15-20 minuter att byta spännare och rem.
Användarvisningsbild
av Alucinor
FredrikSvensson skrev:
jaob skrev:Jag har bytt rem på min ett par gånger och det är inga problem att göra det utan att ta bort hjulet.

Helt rätt som du säger. Man kan göra det jobbet uppifrån,tar bara 15-20 minuter att byta spännare och rem.
Smutt! Då ska jag ge mig på det där efter jobbet imorgon!
Tack alla! :D

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]