Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Motorlampan tändes igår.

I instruktionsboken står det fel på avgasrening.
Lampan slocknade sedan men felkoden fanns kvar.
Jag läste av felkoderna och fick svaret...

P0011
Intake camshaft position timing over-advanced (bank 1)

Vad betyder detta???

Mvh. Johan Andersson
Jag gissar att du har avläst med ett OBD-kodläsare, da du gir en P-kod.
en Volvo kod läsare _kanske_ kan ge en mer beskrivning.
kanske en hjälp:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... &view=next
"it is related to oil pressure or a belt that is incorrect with its timing. Have you had any work done on the car recently that might have affected the timing belt (engine work, water pump, etc.)? I would say if not, get your timing belt checked to be on the safe side."
Bumpar denna ett år gamla tråd...
jimDK skrev: "it is related to oil pressure or a belt that is incorrect with its timing. Have you had any work done on the car recently that might have affected the timing belt (engine work, water pump, etc.)? I would say if not, get your timing belt checked to be on the safe side."
Idag när jag skulle till affären lös min motorlampa. Tog för givet att lambda'n eller LMM har gett upp (och jag ska boka tid fel felkodsavläsning för att vara på den säkra sidan). Men nu när jag läser denna gamla tråd, så börjar jag fundera på om multiremmen orsakat att lampan börjat lysa... ?:-/
Igår stannade jag nämligen till på en parkering för att ta en titt under motorn medan den var igång (ville bara lyssna och titta om allt såg/lät bra medan motorn är igång. Allmän check, liksom). Då såg jag lite klägg på vä sida om ventilkåpan, som jag passade på att gnugga bort med en trasa. Inte så jäkla smart gjort medan motorn var igång kan jag säga!!! :oops: Tras-åbäket råkade slinta in ovanför övre hjulet som multiremmen går runt (vattenpumpen), och under nån liten metallkåpa där emellan. Snabbt som själve f-n in och stänga av motorn! Trasan gick lätt bort... hade inte snott in sig i nåt.
Men kan nåt ha hänt med nån synkning som har med allt som remmen driver, som gör att lampan börjar lysa?
Bilen går f.ö hur bra som helst!

Lampan är nu provisoriskt släckt med utdragen säkring 10min (jag vet att detta inte är populärt hos mecken som sen ska göra diagnostik sen, men men...)
Alucinor skrev:Bumpar denna ett år gamla tråd...
jimDK skrev: "it is related to oil pressure or a belt that is incorrect with its timing. Have you had any work done on the car recently that might have affected the timing belt (engine work, water pump, etc.)? I would say if not, get your timing belt checked to be on the safe side."
Idag när jag skulle till affären lös min motorlampa. Tog för givet att lambda'n eller LMM har gett upp (och jag ska boka tid fel felkodsavläsning för att vara på den säkra sidan). Men nu när jag läser denna gamla tråd, så börjar jag fundera på om multiremmen orsakat att lampan börjat lysa... ?:-/
Igår stannade jag nämligen till på en parkering för att ta en titt under motorn medan den var igång (ville bara lyssna och titta om allt såg/lät bra medan motorn är igång. Allmän check, liksom). Då såg jag lite klägg på vä sida om ventilkåpan, som jag passade på att gnugga bort med en trasa. Inte så jäkla smart gjort medan motorn var igång kan jag säga!!! :oops: Tras-åbäket råkade slinta in ovanför övre hjulet som multiremmen går runt (vattenpumpen), och under nån liten metallkåpa där emellan. Snabbt som själve f-n in och stänga av motorn! Trasan gick lätt bort... hade inte snott in sig i nåt.
Men kan nåt ha hänt med nån synkning som har med allt som remmen driver, som gör att lampan börjar lysa?
Bilen går f.ö hur bra som helst!

Lampan är nu provisoriskt släckt med utdragen säkring 10min (jag vet att detta inte är populärt hos mecken som sen ska göra diagnostik sen, men men...)
Multiremmen driver väl inga grejer som är synkade på något sätt?
Kollade i eftermiddags alla slangar, sladdar, kablar och kopplingar. Kontakten till magnetventilen satt inte ordentligt intryckt. Tryckte in den, och lampan slocknade! :D
Har kört upp en halv tank och flängt runt i stan, och lampan är fortfarande släckt! Helt otroligt om det var så enkelt...

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]