Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bacche
Hej på er
Finns det någon som bytat remspännaren till generator, ecc etc..? (inte kamrem)
Är det enkelt att byta eller bör det lämnas till verkstad.
Vad skall man tänka på?
Finns det några bra länkar där man kan hitta beskrivningar på hur man gör?

Tack på förhand
av Arne
Byta remhjulet till generatorn är svårt om man inte har ett specialverktyg, det ska vara en invändig och utvändig torx som de har på Volvo. Tar du loss generatorn så kan du ta med den till Volvo där de tar loss remhjulet. Det är ett hjul som har frihjul inbyggt, om remmen ligger och slår då motorn går på tomgång brukar det ofta vara detta hjul som är trasigt (kostar ca. 700 kr). Menar du däremot de övriga spännrullarna som remmen löper runt så är de enkla att byta själv i samband med rembyte.
av jaob
Inga problem att byta den det är lite trångt men det går med lite pill.
Kom ihåg hur remmen sitter bara.. sen är det bara att ta ett verktyg och släppa på spännaren och haka av remmen.
och själva späänaren sitter fast med 2st M8 tror jag det va.

Glöm inte att köp en stor torx till nya spännaren om det är en sån. du behöver den för att kunna vrida spännaren för att få på remmen.
Min gammla satt det en bultskalle på så jag använde en 13 eller 14 ringnyckel men den nya va torx som jag satte dit.

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]