Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av calmestrand
Hejsan!

Har under den senaste veckan tyckt mig höra något oljud från framvagnen när jag svängt och speciellt om man tar en rondell lite för fort. I rondellen när man svänger lite längre än i en vanlig sväng så låter det som järn mot järn "kanar" lite ??:-/
I vanliga svängar kan det låta som en knack. Inte allt för högt och inte heller väldigt hårt slagande.

Nu efter en helgs husvagnssemester så hör jag det allt mer. Om det beror på att jag dragit tungt vet jag dock inte. nu märkte jag även när jag stod still med bilen och snabbt svängde lite höger-vänster-höger-vänster osv att det känns som om det "glappar". Och när jag bad sambon göra det så la jag mig framför bilen för att lyssna så låter det verkligen som om något glappar. Men jag ser inget. Vad är nu detta?

Min bil är en V70N 2.5t -04 som gått ca 15k mil.

Tack så hemskt mycket på förhand!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Lager kollas genom att hissa upp bilen och hålla hjulet 12-6 och rucka på hjulet man kan även lägga en hand lätt på fjäderbenet och snurra hjulet och känna om det är något fel. Styrledsglapp kollas likaledes med upphissad bil men då håller man hjulet 9-3 och ruckar på hjulet. För drivaxlar får du nog krypa under lite men då måste du ha bilen på pallbockar, rekommenderas för övrigt alltid när man jobbar med upphissad bil.

Mvh GK
av calmestrand
gnestakalle skrev:Lager kollas genom att hissa upp bilen och hålla hjulet 12-6 och rucka på hjulet man kan även lägga en hand lätt på fjäderbenet och snurra hjulet och känna om det är något fel. Styrledsglapp kollas likaledes med upphissad bil men då håller man hjulet 9-3 och ruckar på hjulet. För drivaxlar får du nog krypa under lite men då måste du ha bilen på pallbockar, rekommenderas för övrigt alltid när man jobbar med upphissad bil.

Mvh GK
Hej!
Jo, jag hade tänkt att hissa upp den imorgon och kika lite. Men vad innebär att hålla det 12-6 respektive 9-3? Raka och fullt rattutslag(?)

Tack så mycket för ditt svar! :)

Mvh Johan
Användarvisningsbild
av gnestakalle
12-6 och 9-3 hänvisar till en klockas urtavla och är hur du skall hålla hjulet. Hjulen skall vara riktade rakt fram.

Mvh GK
av calmestrand
gnestakalle skrev:12-6 och 9-3 hänvisar till en klockas urtavla och är hur du skall hålla hjulet. Hjulen skall vara riktade rakt fram.

Mvh GK
Borde jag förstått :roll: Tack för snabba svar. Blir till att kolla imorgon!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Borde jag förstått :roll: Tack för snabba svar. Blir till att kolla imorgon!
Nja, jag borde varit tydligare :) .

Mvh GK

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]