Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IngoTheMan
Hejsan.

Jag har sett en massa info här på forumet om problem med laddtryck. Kan vara läckage slang, magnetventil, kärvande WG o.s.v. Eftersom det kan vara så många anledningar till problem med laddtryck så kanske nån vänlig själ vill tipsa mig om var jag ska börja kolla? Bilen är inte original, det är blå T5 spridare, frisk och bra 16t turbo, 2.5" sportavgas efter kat och MTE programvara. Den gick enligt mig väldigt bra efter uppgraderingen. Men på en resa ner till Skåne märkte jag att den blev gradvis slöare som om den inte laddade lika mycket längre. Och när jag skaffade en laddtrycksmätare och kollade blev mina misstankar bekräftade. Den ska ladda lite, lite drygt 1bar, och nu laddar den 0.9 och börjar genast att sakta sjunka. Enligt killen som tryckte i programvaran skulle laddet öka med varvet och detta kändes det som om det gjorde i början, samt att när jag kopplar ur magnetventilen så den går på grundladd så är laddtrycket stadigt och ökar lite med varvet som det ska. Så var börjar jag kolla? Magnetventilen är ca 2 veckor gammal.

Mvh/ Ingo
av jaob
så den har minskat 0,1 bar om jag fattar rätt ???
Min gammla bil kunde diffa runt 0,3- 0,4 bar i skillnad beroende på va det är för väder ute.. Va det varmt en sommar dag gick bilen sämmre.
En fuktig kväll med svalare luft så gick den otroligt mycket bättre.
av IngoTheMan
jaob skrev:så den har minskat 0,1 bar om jag fattar rätt ???
Min gammla bil kunde diffa runt 0,3- 0,4 bar i skillnad beroende på va det är för väder ute.. Va det varmt en sommar dag gick bilen sämmre.
En fuktig kväll med svalare luft så gick den otroligt mycket bättre.
Det är inte så mycket detta 0.1 baret jag hakat upp mig på, utan att den började kännas slöare när man drog ur den, och att laddtrycket sjunker så. Den var riktigt rivig från 5-6.5 tusen varv. Nu känns den tråkig och slö, och enligt laddmätaren har trycket vid 6.5 tusen varv sjunkit till 0.6 bar. Vädret kan man utesluta, då det varit stekhett från uppdateringsdagen tills nu.

Mvh/ Ingo
av Kojje
Tycker det låter normalt att laddtrycket sjunker på dom högre varven, laddtrycket är som högst när vridmomentet är som högst (alltså när motorn jobbar som hårdast) oftast runt ca 3-5000varv på 4:an och 5:an.
Låter konstigt att han säger att laddtrycket skall öka med varvet på motorn vid 6.500 varv är det dags att växla motorn snurrar för fullt och det finns inte mycket kvar för motorn att jobba mot alltså blir laddtrycket lägre på dom högre varven och det finns inte mycket mening att ladda mer då snart varvstoppet går in och för bästa effekt bör man redan ha växlat.
Vad har du för laddtrycksmätare fräcka modeller för ett par hundralappar skall man inte lita på för mycket då dom ibland inte ger ett exakt laddtryck men dom funkar oftast bra som en ungefärlig mätning.
Men tycker du det är stor skillnad och laddtrycket sjunker mycket fortare än förut är mitt tips att det är wastegaten som inte orkar att hålla emot riktigt längre,tänk bara på att man fort vänjer sig vid den ökade effekten.
av klima
Om du fortfarande har orginal, svarta slangar från 2003, så börja med att sätta in nya Silikonslangar, speciellt de som är svåråtkomliga bakom motorn till/från Turbon.
av IngoTheMan
Kojje skrev:Tycker det låter normalt att laddtrycket sjunker på dom högre varven, laddtrycket är som högst när vridmomentet är som högst (alltså när motorn jobbar som hårdast) oftast runt ca 3-5000varv på 4:an och 5:an.
Låter konstigt att han säger att laddtrycket skall öka med varvet på motorn vid 6.500 varv är det dags att växla motorn snurrar för fullt och det finns inte mycket kvar för motorn att jobba mot alltså blir laddtrycket lägre på dom högre varven och det finns inte mycket mening att ladda mer då snart varvstoppet går in och för bästa effekt bör man redan ha växlat.
Vad har du för laddtrycksmätare fräcka modeller för ett par hundralappar skall man inte lita på för mycket då dom ibland inte ger ett exakt laddtryck men dom funkar oftast bra som en ungefärlig mätning.
Men tycker du det är stor skillnad och laddtrycket sjunker mycket fortare än förut är mitt tips att det är wastegaten som inte orkar att hålla emot riktigt längre,tänk bara på att man fort vänjer sig vid den ökade effekten.
Det är mycket möjligt att laddtrycket sjunker vid så högt varv, och jag tror heller inte att mjukvarukillen menade att det skulle öka ända till varvstoppet, men vad jag menade var att det genast börjar sjunka efter det når sin topp och det känns när det gör det, tappar liksom kraft. Men tack för tipset, ska kolla upp WG.
klima skrev:Om du fortfarande har orginal, svarta slangar från 2003, så börja med att sätta in nya Silikonslangar, speciellt de som är svåråtkomliga bakom motorn till/från Turbon.
De är svarta, men ser fräscha ut och är mjuka och fina. Därimot är slangarna som hänger ihop med insug och tryckröret mellan turbo och luftmassemätaren värre däran. Ser torra ut och man blir kolsvart bara av att peta på dom.

Mvh/ Ingo

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]