Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gson81
hej.
Jag har en v70 -01 och jag bytte bromsok bak på bilen i våras på grund av att damasken hadde gott sönder och bromsen låg på.
Fast nu härom dagen såg jag att det var extra mycket bromsdamm på fälgen. Tycker att det är svårt att känna nu när det är rätt varmt ute, men jag tycker att det är lite varmare där.
Vad kan det vara för fel nu, är det oket igen?
av inkognito
borde ju inte vara samma bromsok igen, om du nu inte har ruggigt mycket vatten i bromsoljan, fast då borde ju det andra också börja kärva. Var det original bromsok du sate dit ?
Användarvisningsbild
av gson81
inkognito skrev:borde ju inte vara samma bromsok igen, om du nu inte har ruggigt mycket vatten i bromsoljan, fast då borde ju det andra också börja kärva. Var det original bromsok du sate dit ?
Biltemas ok var det. Jag har inte hört att det ska vara några problem med dom. Har hört med några som såna. Fast jag vet inte nu.
Tycker också att det är konstigt att det är samma igen.
av inkognito
när jag har bytt ok, eller när jag rengjort befintliga ok, så brukar jag lätta på damasken till kolven litegrann, och spruta in wd40 under damasken, och montera tillbaka den, har inte haft kärvande bromsok på nästan 10 år, sen är det väl lite hur man kör också, bromsar man lugnt, så aktiveras inte bakbromsarna så mycket, kan vara nyttigt att åka ut på landsväg och göra en sen, hård inbromsning då och då, så även de bakre oken får jobba lite.
Användarvisningsbild
av gson81
inkognito skrev:när jag har bytt ok, eller när jag rengjort befintliga ok, så brukar jag lätta på damasken till kolven litegrann, och spruta in wd40 under damasken, och montera tillbaka den, har inte haft kärvande bromsok på nästan 10 år, sen är det väl lite hur man kör också, bromsar man lugnt, så aktiveras inte bakbromsarna så mycket, kan vara nyttigt att åka ut på landsväg och göra en sen, hård inbromsning då och då, så även de bakre oken får jobba lite.
Jag får testa det. Jag smörjde upp det gamla oket lite då o då tills jag tröttnade på det och bytte, trodde att jag skulle slippa att smörja upp det men jag får göra det i veckan.

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]