Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xtsy
Hallo..

Har varit o läst runt lite på forumet, och denna fråga har säkert varit uppe på tapeten förut.....

Har en XC70 -01 med Automatlåda som slår in växlarna ibland eller så varvar den upp växeln innan den hoppar i. Detta gör den även när man bromsar ner, så slår den i växlarna. Har testat om det blir nån skillnad när man växlar manuellt med geartronic, men med samma resultat. Upplever även att bilen har blivit lite seg !!!

Hur ska man gå smidigast till väga, talade med verkstaden och dom ville testa att skölja ur lådan, men jag känner inte för att slänga ut 3000 kr just nu, men vill heller inte vänta ifall det skulle bli värre. Är det nåt som man kan göra själv och är det svårt?
Brukar inte ha svårt för saker, bara jag får det förklarat för mig.

Grejen är det också att jag inte ja kan hitta vart man fyller på med olja, då jag fått höra att den kan bli så om det är för lite olja i lådan. Har läst till mig att det ska vara en gul sticka, men kan fan inte hitta skiten, någon som har en bra bild eller förklaring på vart den sitter?

Tacksam för all hjälp jag kan få......

Ha det fin fint :shock:

Sammy
av Kojje
Stickan sitter på framsidan av motorn till höger under tryckslangar mm. titta snett neråt från höger så brukar man kunna skymta den.
Användarvisningsbild
av hakank
Vad jag förstår så skall lådan "resettas" efter sköljningen och kan ju vara lite problematiskt om man inte har tillgång till de prylarna själv men, men. Förutom att skölja lådan skulle jag byta B4 locket. Om du söker i forumet så kommer du hitta instruktioner (eller länkar till dessa) för sköljning och B4 lock byte.

Ett bättre sätt att söka i forumet kan vara att använda sig av google. Skriv:
site:http://jagrullar.se/ "b4 lock" tex.

Har själv haft liknande problem och har då sköljt lådan och bytt B4 locket. I samband med detta så uppgraderades programvaran. Det sistnämnda är jag tveksam till om det hjälper då mjukvaran knappast blir "sliten" men kan dock fixa ev. buggar. Eftersom den kostnaden var minimal i sammanhanget så tog jag det iaf. Sedan dess har lådan funkat OK.

/Håkan
av Gandalfi
Det finns ett antal trådar om detta ämne, detta är en:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=42590

Men för att du ska slippa sitta och läsa igenom alla trådar så kan jag summera dom till dig, för i princip alla trådar landar på samma åtgärd och 9 av 10 är supernöjda.

Är växellådan stötig mellan växlarna, hugger den till när backen läggs i, är oljan ljusbrun (coca-colafärgad)?? ja då är det hög tid att spola lådan på auktoriserad verkstad samt uppdatera programvaran. Detta brukar vara den åtgärd som löser dessa problem. Jag säger brukar för det kan ju vara så att lådan redan hunnit ta skada och ett lådbyte ändå är enda räddningen. Men att spola och uppdatera för 3-4000kr eller byta låda för 20-25000kr, ja det alternativet är ju enkelt. Jag har spolat och uppdaterat båda mina senaste bilar, en V70N 2.4t med 11.000 på mätaren och nu min XC90 2.5t med 14.000 på mätaren och det var värt varenda krona. det blev stor skillnad på båda kärrorna, växlar mjukt och fint, märker det knappt. På XC90n gjorde jag det mest i förebyggande syfte, upplevde inga direkta problem. Till skillnad från min V70 som var stötig mellan trean och fyran och "högg" lite när jag la i backen. Alla dessa "fel" försvann direkt efter oljespolning.

Du kan ytterliggare rättfärdiga en oljespolning för dig själv om du känner att det bränner i börsen, genom att fråga dig själv. Hur fräsch och följsam är en olja som är nio år gammal ?? Har det hänt något på oljefronten på nio år eller producenterna kör samma gamla vanliga recept? Svaret på båda frågorna är så klart ett rungande NEJ!

Oljan är nog lika effektiv som den coca-cola den ser ut till att vara, och självklart är oljorna bättre idag än för nio år sedan. Ja det är en trist kostnad precis när man står vid disken och kortet ska dras, ja du hade förmodligen kunnat göra roligare saker för dom än sånt du aldrig ser, MEN sånt som du känner varje gång du kör med bilen är värt en del det med. För det vet vi ju alla hur irriterande missljud och annat är när man är ute och kör. Kolla bara in trådarna här i forumet så ser du att folk ogillar felbeteende från bilarna. Det blir till slut det enda man tänker på när man är ute och kör, man fullkomligt letar efter felet.

Nu blev detta onödigt långt kanske......men ring och beställ tid för spolning och uppdatering. Du kommer bli sååå nöjd.
Användarvisningsbild
av wissel
"""Grejen är det också att jag inte ja kan hitta vart man fyller på med olja,""""""

Oljan skall ENDAST och ALLTID fyllas på vid oljestickan. Om det görs på annat sätt = lådras direkt.
:D
av xtsy
Kanon, nu har jag sett en bild på vart den sitter iaf. Är det svårt att dra loss den eller måste jag ha något verktyg?
Användarvisningsbild
av wissel
xtsy skrev:Kanon, nu har jag sett en bild på vart den sitter iaf. Är det svårt att dra loss den eller måste jag ha något verktyg?
Nej men det sitter en liten "tunga" som du försiktigt trycker bort som håller i den gula Ploppen, bara dra försiktigt absolut inga verktyg.
av xtsy
wissel skrev:
xtsy skrev:Kanon, nu har jag sett en bild på vart den sitter iaf. Är det svårt att dra loss den eller måste jag ha något verktyg?
Nej men det sitter en liten "tunga" som du försiktigt trycker bort som håller i den gula Ploppen, bara dra försiktigt absolut inga verktyg.
Tack som fan för hjälpen. Fick loss den nu o kollade oljan, den var lite lite rödbrun, och hade en liten lukt utav brändhet.
Så det är nog lika bra att spola ur den för att vara safe.
Användarvisningsbild
av hakank
Blir intressant och höra vad skillnaden blir.

Ang. B4 locket så är det behandlat ganska bra i denna tråd (engelsk): http://forums.swedespeed.com/showthread.php?56209

Jag misstänker att det inte funkar bra förrens du bytt det.

/Håkan
av Daddan
Oljan kan köpas på swedol om man vill spola själv och spara några kronor. 20 liter Q8 unitrans JK för c:a 1200 kr.
Google sök

Tänk vad smart Googles sökmotor är,[…]

Hej! Finns det någon logisk anledning f&oum[…]

Så. Glömde uppdatera här. Verksta[…]

Vilken mjukvara har ni?

Min var otroligt trög och seg i början, […]