Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berra41
Hej!
Frugan var ute på en sväng och parkerade som vanligt, ett par timmar senare funkar ej c-låset och jag låser upp med nyckel och upptäcker att all el är borta!
Jag har kollat huvudsäkring bak och säkringarna i motorrum samt inne i kupen utan lycka, någon som har tips på mer saker att kolla?
Ligger tio säckar jord i bagaget som jag behöver få ut för att komma åt startkablarna men det går väl inta att fuska upp bagagelucka?
MVH Hans
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Följande

Källan till ditt problem kan vara ett felaktigt tändningslås så att strålkastarna fortfarande lyser fast du tagit ur nyckeln.

Jag tror dock att du skall kolla ditt batteri också. Mät upp spänningen, den kommer antagligen att vara låg men det är bra att veta hur låg. Kontrollera nivån i alla celler och fyll på destillerat vatten vid behov. Sedan laddar du batteriet och mäter igen, Spänningen skall nu ligga över 12 V och hels runt 12,5 V. Är så inte fallet bör du kontrollera syravikten i cellerna. Antingen åker du in på en bemannad bensinstation där dom troligen kan hjälpa dig eller så köper du en syraprovare och gör provet själv. Mätstrecket skall ligga i det gröna området. Om batteriet ligger under 12 V och/eller att syravikten ligger i det röda fältet i någon eller flera celler bör batteriet bytas.

Mvh GK
av JörgenB
En dörr kan ju varit öppen, bleysning på och ett dåligt batteri och du är tosk.
Starta bilen med kablar, låt den gå en bra stund 30min så den har laddat, parkera hemma och prova igen(efter ett tag) om den startar.
Om inte mät batteriet(spänning), starta bilen med kablar igen och mät nu laddning. 14,4 volt bör du ha med motorn igång.
av berra41
Tackar för snabba svar, batteriet sitter nu på laddning och förhoppningsvis får jag upp bagaget
så jag kommer åt batteriet om en stund.
Det jag tycker är lite märkligt är att det tog slut så fort när det tidigare inte visat något tecken på att det börjar bli dåligt.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
berra41 skrev:Tackar för snabba svar, batteriet sitter nu på laddning och förhoppningsvis får jag upp bagaget
så jag kommer åt batteriet om en stund.
Det jag tycker är lite märkligt är att det tog slut så fort när det tidigare inte visat något tecken på att det börjar bli dåligt.
Om det som jag skrev om troligt fel stämmer .....
Källan till ditt problem kan vara ett felaktigt tändningslås så att strålkastarna fortfarande lyser fast du tagit ur nyckeln
........så drar det minst 10 A i timmen så det kan gå fort.

Mvh GK
av Mich
JörgenB skrev:En dörr kan ju varit öppen, bleysning på och ett dåligt batteri och du är tosk.
Innerbelysningen släcks på tid i denna bil. Så en dörr öppen suger inte ur batteriet.

Ett dåligt batteri behöver inte visa några tydliga tecken. När batteriet blev dåligt i min 850 för länge sedan, så startade den inte helt plötsligt en morgon. Bara tre år. Jag hade inte märkt något innan dess. Däremot så brukar man märka när man satt i ett nytt batteri, mycket mera fjutt i startmotorn.

När batteriet är dåligt så kan det dock (brukar?) vara ström i bilen så lite fungerar. Däremot så räcker det inte till att dra startmotorn. Kan även vara dålig kontakt på batterianslutningarna.
av berra41
Hade inte tålamod så jag provade att koppla startkablar framme vid säkringarna utan att få liv i bilen, krånglade ut mina tio säckar
jord genom förardörren så jag kom åt batteriet och kopplade på kablarna där, genast började larmet tjuta så där fick jag av någon anledning liv i bilen, laddar batteriet nu men visade under tolv volt efter en kvart på tomgång så det blir väl investera ett nytt antar jag!
Verkar inte vara något problem med tändningslåset, all belysning är av när nyckel är ur.
Tackar för hjälpen gubbar!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det var så lite, ha en bra sommar. :)

Mvh Gk

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]