Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
Hej.

Jag har ett problem med min V70 2.4T. När motorn nått arbetstemeratur enligt mätaren inne i bilen så går den bra ca 5 minuter därefter skenar mätaren som om bilen är på väg att börja koka, allt enligt sambon. Så när jag kom hem idag så startade jag bilen o hade huven öppen för att övervaka förloppet.
Startade bilen och väntade till motorn nått arbetstemeratur.
Slangen som går FRÅN kylaren TILL motorn blir inte varm, dock inte heller den delen av kylaren. Men slangen FRÅN termostathuset TILL kylaren blir varm samt området på kylaren alldeles intill slanganslutningen.
Efter ytterligare ca 10 minuter så skenar tempmätaren och samtidigt stiger kylvätskenivån i expansionskärlet ända upp till locket från att ha legat på nästan exakt mitt i mellan MIN o MAX.
Där slutade jag denna övningen :wink:

Min tanke är direkt antingen termostaten som inte öppnar och värmen jag känner på slangen är värmestrålning alternativt vattenpumpen kass, men jag kunde verkligen inte höra några missljud från en kass vattenpump :???:

Så vad säger ni?? Vad ska jag göra??

Mvh / Andreas
av Daddan
Ta ur termostaten och testa denna med termometer och vatten du kokar upp. Sen kan du fortsätta felsöka eller byta trasig termostat.
av Fred
Kan det vara luft i kylsystemet? Det kan ge väldigt märkliga utslag på tempmätaren...
av Tartryffel
Det är extremt ovanligt att termostaten fastnar i stängt läge. Går den sönder så fastnar den i stort sett alltid öppen.
Jag tror mer på luft i systemet. Pumpa på slangarna och se hur det ser ut.
Användarvisningsbild
av Honke
Bytade termostaten och nu funkar det som det ska... Skönt! Tack för hjälpen!

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]