Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bamse
Nu är det dags att inviga bilbarnstolen i V70:n av årsmodell -07. Vad jag inte riktigt förstår är om min bil är utrustad med passagerarairbag eller ej.

Det verkar vara en årsmodellfråga, det finns ju såvitt jag vet -06:or med passairbag, men sedan har jag läst någonstans att Volvo ansett passagerarplatsen så säker (långt till islagsytor) att man kunde skippa airbagen - eller vad gäller?

Det finns inga markeringar vare sig på panelen eller på sidan om man öppnar dörren. Däremot finns det små lappar i framrutan både till höger och vänster, men rutan byttes några månader innan vi köpte bilen så därför förmodar jag att ersättningsrutorna är uppskyltade för att täcka alla varianter.

Jag har även läst i forumet att vägverkets databas inte är att lita på, så det blir väl till att dubbelkolla med verkstan - men tyvärr litar jag inte så mycket på dem heller efter alla fadäser - Så vem i hela världen kan man lita på???
av Cedrix
Hade samma problem med min, men står det inget SRS på passagerar sidan och det inte sitter någon lapp å¨högersidan av instrumentpanelen (som man ser när man öppnar dörren) så har du ingen. Jag frågad på Volvo och det var det svaret jag fick.

Vill man vara 100% säker måste man ju skruva och titta efter.
Användarvisningsbild
av Svahn
När jag beställde min V70 -07 har jag för mig att det var upp till mig om det skulle vara Airbag på högersidan. Alltså beror det på den som beställde bile om det sitter airbag eller ej.
Användarvisningsbild
av CarMan
skit i årsmodellen, det kan finnas airbag på alla årsmodeller !!!

men det står alltid på instrumetbrädan (instannsat SRS)

texten i rutan är bara en beteckning för själva glasrutan, att den är anpassad för airbag.
av Cedrix
Airbagen på passagerarsidan på min 855:a ligger på garagevindan i alla fall, så där är jag 100% säker att det inte sitter någon :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
hoppas du inte åker på nåt skade stånd eller vollande till annans dör (om det nu börjar at brinna i ditt hus)
1. Det står instansat i plasten i instrumentpanelen SRS, om det sitter airbag.
2. På "trekanten", som blottas på instrumentpanelen när man öppnar dörren, sitter det en dekal som varnar för airbag. Denna kan ju dock ramla bort.
3. Om man ändå är osäker kan man ta bort denna trekant och sticka in handen innanför, och känna. Sitter det någon airbag här, eller är det bara ett stort hål?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]