Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, äntligen en bra forum för volvo fan

Jag har en S60 01,
det är så att jag blir iriterrad på störande oljud/vibrationer som kommer från sidopanelerna på alla 4:a dörrar då man lyssnar på musik specielt när man lyssnar på musik från radion/FM. (alltså då man höjer volumen lite högre än normalt).

Jag har pratat med de på Bilia och de gissar att det kan komma från glaset/fönstret eller de små kablarna/trådarna som finns inuti för att manövra fönsterhissarna.

Jag tror att det är fler än jag som har samma problem. Kan man fixa det på något sätt? Har ni några tips eller nåt, skulle vara mycket tacksam.

MVH
noll3one
av Ronin
Hej.
Jag kanske är ute och cyklar men...

På min S60 -01 så sitter det träfärgade dekorlister på alla dörrar och på handskfacket. Dessa orsakade oljudet i min bil. Volvo har inte tänkt till ordentligt när de konstruerade dessa.

Eftersom dekorlisterna ej är skruvade från insidan utan endast sitter klämda med några fjädrande "låsringar" så kan det uppstå ett litet glapp som orsakar ett irriterande oljud. Jag fick plocka bort dörrpanelerna på samtliga dörrar och trycka fast låsringarna. Detta gjorde att mitt oljud försvann i alla fall. Det kommer säkert att behöva upprepas dock eftersom konstruktionen inte är den smartaste.

Testa genom att lägga handen mot listen när du hör oljudet så hör du direkt om detta är problemet...
av noll3one
tack för tipset kan nog vara det du säger, ska kolla upp det hur man kan fästa de listorna på ett bättre sätt.
Användarvisningsbild
av Whisky
noll3one skrev:tack för tipset kan nog vara det du säger, ska kolla upp det hur man kan fästa de listorna på ett bättre sätt.
Så här gjorde jag med mina paneler när jag bytte till fejkträ (v70 -01)

De nya låsblecken jag köpte lösa på volvo var något större i ytterdiameter än de som satt på de gamla (carbon)panelerna och som jag klippte loss med avbitare, de nya passade precis mot en 10mm hylsa som jag satte på förlängaren till hylsnyckelsatsen (har du den mindre modellen kanske en 8 mm hylsa passar bättre, eller en rörstump) lade dörrsidan med klädseln neråt och höll en bred gummiklubba som mothåll mot panelen vid varje infästning och knackade dit låsblecken med hylsan och en hammare... Satt som gjutna! Men jag misstänkte att de kanske med tiden kryper ut så jag förseglade låsblecken med araldit! Borde sitta...
noll3one skrev:Hej, äntligen en bra forum för volvo fan

Jag har en S60 01,
det är så att jag blir iriterrad på störande oljud/vibrationer som kommer från sidopanelerna på alla 4:a dörrar då man lyssnar på musik specielt när man lyssnar på musik från radion/FM. (alltså då man höjer volumen lite högre än normalt).

Jag har pratat med de på Bilia och de gissar att det kan komma från glaset/fönstret eller de små kablarna/trådarna som finns inuti för att manövra fönsterhissarna.

Jag tror att det är fler än jag som har samma problem. Kan man fixa det på något sätt? Har ni några tips eller nåt, skulle vara mycket tacksam.

om du ändå ska ta väck dör sidorna kolla om popnitarna till högtalarna sitter riktigt hade skramel från dom i min v70 01 :lol: :lol:
MVH
noll3one
av maf
Läste nåt i Vadis om att det fanns en särkild CD från Volvo för att diagnostisera missljud i dörrarna som beror på högtalarna... Kan det vara nåt?
av andezon
på s60 av denna årsmodell var det inte ovanligt att det var själva dörrpanelen som förde oljud när man spelade musik, volvo kom med en servicelösning som jag tycker fungerade bra och det var att man skulle sätta tejp med filt på bakom panelerna, detta löste problemet för många.
Konstigt att din volvohandlare inte visste detta, be dem läsa TJ 351, i TIE så kan de säkert lösa problemet sedan...
av pelot
Noterat samma åtminstone på förarsidan i XC70 -04. Inte försökt åtgärda än.

Det är aningen svårt att se på bi[…]

B6304

Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]