Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wych
Tja,

Generatorns frihjul flög av på väg till jobbet i morse. Gängorna på axeln var helt slut så jag ska köpa en ny (skroten).
Plockade bort generatorn när jag kom hem från jobbet och hittade detta nr på den: 0124525014 samt 75-140A

MÅSTE jag ha en generator med samma nr, eller funkar det tex. med en 0124525029 eller o vad är de för skillnad.

Nån som har koll på detta eller vet vart man skall vända sig kan väl upplysa mig :)
av Daddan
Jag skulle vilja tipsa om att istället vända sig till en bilelektrisk firma istället. Jag köpte en renoverad utbytesgenerator på Frej bildelar för 1800:- och lämnade då min egen i inbyte. Två års garanti dessutom. Funkar fortfarande utmärkt även efter det gått 2 år...
av Wych
Tack, jodå jag har kollat på deras sida men under utbytes hittar jag ingen som passar min bil. Sen var det det där med numrena jag funderade över..
av Wych
Jag böt generator igår till den som vanligtvis sitter på 03-04 modellerna dvs 0124525029 o allt gick bra ända fram till jag skulle sätta på drivremmen för gen/ac/styrservo, den gick inte att få på hjulet trots att jag hade dragit spännrullen i botten. Har gjort detta förut utan problem men nu saknades det flera cm. Jämförde modellerna men kunde inte hitta några skillnader. Kan det vara skillnad på remlängder, eller vad kan vara fel?
Användarvisningsbild
av siviak
Kanske skiljer på själva remskivans storlek gentemot din gamla... Om det är så kanske det går att flytta över din gamla remskiva.
av Wych
Det tankespåret var jag inne på också men det skiljer så pass mkt för att remmen skall gå på så då borde det förra frihjulet vara pyttelitet. Nu kan jag ju inte jämföra heller då det ligger i ett dike nånstans utanför gävle :evil:

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]