Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kör runt en del med 4 cyklar på taket samt 4 personer och packning i bilen. Jag har märkt att bränsleförbrukningen blir 1,0-1,1 liter/mil i motorvägsfart (120-140 km/h på mätaren) på en sträcka av 20 mil. Detta är ju en ökning med 100% mot körning i 90 km/h utan last.

Jag funderar nu på om Polestar-trimmet eventuellt skulle kunna minska den här bränsleförbrukningen pga att motorn blir starkare?
Är det någon som har erfarenhet av det?

Jag hade tidigare en Saab 9000 med 210 hkr och den drog inte lika mycket bensin vid samma belastning. Den ökade kanske sin bränsleförbrukning med 10-20% (om jag minns rätt).
Hastigheten spelar stor roll i dessa lägen har jag märkt. Provat att ligga i under 120 ? Inte världens roligaste kanske, men om man vill ha ner förbrukningen :wink:

Enligt teorin borde väl en polestar hjälpa till lite, men kan inte säga av egen erfarenhet..
Har samma problem med min, men det beror ju på att Volvo har anpassat växellådan till att gå max i 90 km/h.
Är din 6 växlad? manuell eller aut?

Funerar på att byta ut min 5-växlade låda mot en 6-växlad, någon som har koll på hur mycket det skiljer i varv på dessa (vid 100km/h) varvar min drygt 2000 rpm (D5:a 04:a manuell).

Drar mindre med husvagn i 80km/h än utan i 130km/h
Blir nyfiken på vad din bil HP68 drar om du kör 120-140 km/h utan cycklarna på taket och last?

Min bensinare XC70 brukar dra ca 1,0-1,1 i dessa farter utan last på taket, men med last i. Brukar visserligen vara en del snabba omkörningar då ochså annars kanske den till och med skulle gå straxt under litern.

Är ingen diesel expert på dessa, men har läst i trådar här tidigare att det är någon sorts plast arm som kan ha hoppat av till insugningsrören om den drar märkligt mycket diesel. Som ska ändra ett spjäll i insugningsrören om jag mins rätt och hoppar den av kan dom dra väldigt mycket i vissa belastningar om jag mins dessa trådar rätt.

Sök på det.

Mvh
Andis
HP68 skrev:Jag kör runt en del med 4 cyklar på taket samt 4 personer och packning i bilen. Jag har märkt att bränsleförbrukningen blir 1,0-1,1 liter/mil i motorvägsfart (120-140 km/h på mätaren) på en sträcka av 20 mil. Detta är ju en ökning med 100% mot körning i 90 km/h utan last.

Jag funderar nu på om Polestar-trimmet eventuellt skulle kunna minska den här bränsleförbrukningen pga att motorn blir starkare?
Är det någon som har erfarenhet av det?

Jag hade tidigare en Saab 9000 med 210 hkr och den drog inte lika mycket bensin vid samma belastning. Den ökade kanske sin bränsleförbrukning med 10-20% (om jag minns rätt).
Nu vet jag inget om just polestar men moderna dieslar brukar vara mycket tacksamma att uppdatera programvaran på då dom nästan alltid sjunker i förbrukning.
Tror att det är just som någon annan skrev hastigheten som är den största boven här.
Jag har den senaste tiden kört ca 40 mil på motorväg i 120 km/h och 17 mil blandad körning. Jag har då fått 0,64 i förbrukning enligt mätaren (antagligen 0,68 i verkligheten). Aldrig mer än 3 personer i bilen och bara 5 mil med en cykel på taket och då i hastigheter under 100 km/h.

När jag inte kör med cyklar på taket och inte kör fort på motorväg har förbrukningen legat på ca 0,6 (verklig förbrukning).
Tackar för dom sifrorna, alltid spännade att se vad dieslarna drar.

Blir spännade att se om det blir någon skillnad ifall du cippar den med Polestar.

Låter ju riktigt trevligt med polestar att man även kan få den omregistrerad med det chippet.

Mvh
Andis

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]