Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Esset
Hej alla!
Jag har lite oljud, troligtvis i bakvagnen, ni vet hur svårt det är att lokalisera sådant.
det låter svagt trummande vid låg hastighet och knagglig vägbana, ljudet verkar avta eller helt försvinna vid lätt kurvtagning, min första tanke föll på något stag eller liknande.
Kanske är det någon där ute som har något förslag :?:
S80-140-02
Användarvisningsbild
av Danneman
hjullager kanske?
Användarvisningsbild
av henka35
Brukar inte missljudet öka vid tex. kurvtagning om man har ett defekt hjullager?
Hur ser däcken ut?? och vad är det för däck?
Jag hade tidigare P6000 Powergy vilka jag tyckte levede om som om man hade hjullagerfel. Men nu när jag lade på mina nya P6000 så blev det bättre.

/Henrik
av Thuné
trummande?, om det är ett kluckande slagljud är det säkerligen ett krängningshämmarstag som är glapp, ett vanligt problem :???:
av norr
Avtar ljudet oavsätt vilket håll som du svänger ?
Om det är hjullagret brukar det bli mer ljud åt ett håll i och med att det blir mer belastning på ett hjullager vid kurvtagning.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Kolla om reserv hjulet ligger löst ,,,,kan vara bara det...hade en vän som kände mycket konstiga ljud från bakvagnen o så , lämna in den på verkstad och allt...de hittade inget fel......sedan märkte han en dag när han städa att reserv hjulet låg löst. Så att han spände fast den och fick aldrig missljudet igen...ibland kan det vara så enkelt.... :D
av Esset
Thuné skrev:trummande?, om det är ett kluckande slagljud är det säkerligen ett krängningshämmarstag som är glapp, ett vanligt problem :???:
Hej!
Hörde med grabbarna på verkstaden i dag, en stark gissning från deras sida var som jag själv trodde från början, ett stag av något slag, i detta fallet krängningshämmarstaget, det löser sig.
Tack för alla uppslag, ni är guld värda!

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]