Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fdacic
Hej,

Mitt Kombinerat Instrument har under en längre tid strulat och jag funderar på att köpa ett nytt.
min bil är tillverkad 2002/09 och jag hittade ett Instrument från en 2003/12

Kommer det att funka med den nya? behöver man om-programmera? Eller är det bara mil-talen som inte blir uppdaterade om man inte gör det? Nått annat man bör tänka på?
av Psyko
Tror inte någon här kan garantera om det kommer fungera eller ej.

Hur som helst måste du mjukvaruladda instrumentet för att få det att fungera rätt i
din bil, är det rätt kombi kommer det fungera men om det är fel kommer det förbli svart.

Mätarställningen kommer bli den som är i det kombi du sätter dit,alltså inte den du hade.
av fdacic
Men kan det vara så stor skillnad mellan dem? så länge det är varvtal så borde det funka? Eller har intrumentet mera "logik" där? Har någon bytt här? behövde ni programera om? eller gjorde ni det för att få rätt miltal

Den andra bilen är över 1 år nyare men båda är dieslar.
av Psyko
fdacic skrev:Men kan det vara så stor skillnad mellan dem? så länge det är varvtal så borde det funka? Eller har intrumentet mera "logik" där? Har någon bytt här? behövde ni programera om? eller gjorde ni det för att få rätt miltal

Den andra bilen är över 1 år nyare men båda är dieslar.
Man kan likna bilen med en dator. Kombiinstrumentet är en av datorerna i bilen
och hårdvara och mjukvaran är anpassad till just din bil och din årsmodell.

Vissa delar är inte bakåtkompatibla,kombiinstrumentet är ett av dom.
Kanske funkar det,kanske funkar det inte. Jag tror inte att
det kommer funka med ett kombi från en 1 år nyare bil men det vet man inte förrens
man testat att ladda mjukvara i det.

Så fort man byter en "dator" i bilen bör den laddas om för att vara 100% kompatibel med
bilen den sitter i, dessutom kan det bli stora problem om man bytt en dator och inte laddat om den
om man vid ett senare tillfälle måste byta ytterligare en enhet i bilen. Då sitter det en oidentifierad enhet i bilen
som databasen inte vet om och det blir problem att ladda någon annan mjukvara i bilen

Byter man till ett begagnat kombiinstrument får bilen mätarställningen som är i det kombiinstrumentet man sätter
i bilen,alltså fel mätarställning. Byter man till ett nytt kombiinstrument tas mätarställningen från bilens huvuddator (CEM),alltså samma som varit.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag tror inte kombinationsintrument från MY04 funkar i din bil, gissar på att du bara kan ha MY02 & 03 mycket svårt att hitta dessa begagnade)

Sen måste du alltid ladda mjukvara för att få det att funka

mätarställningen blir den som är högst av din bils eller den nya instrumentet.
av gimmi
Behovs inte mjukvara för en begagnat DIM den fungerar utmärkt om de är till 2003 (byt alla små lampor i DIM-en innan du monterar på bilen)
Jag har monterat flera inga problem alls, men om du köper ny du måste lada mjukvara att de ska fungera, samt dom är inte samma från 2004-
Varför byta han lagar ditt gamla instrument med 1års garanti.
Lika lång garanti som ett du för med ett nytt instrument från volvo.
mitt va helt svart ingenting funkade. Han lagade mitt trasiga instrument på lite mer än en timma.
Ring o hör med honom .
Billigare än att köpa beg 2500kr kostar det lycka till MVH MICKE
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]